Alle vil være en del af skolens fællesskab

RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND
Mail: rae@skole-foraeldre.dk

F orældre ønsker, at deres barn er med i skolens fællesskab. Selvfølgelig!
Børn er forskellige, så vi er nødt til at tage passende hensyn og indrette skolen til de børn der er. Uanset om barnet er i kategori med fx ADHD, autisme, angst, dysleksi eller fysisk handicap. Uanset om det er en special- eller almen skole.

Dermed følger et stort ansvar for både skole og forældre, og vi bliver nødt til at formulere principperne for inklusion sammen. Tjek evt. vores www.inklusionsklar.dk om kampagnen ”forældre fremmer fællesskabet” samt eksempel på princip for “skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber”.

To yderligere tiltag er oplagte: Dels bør skolebestyrelsen få bedre vilkår for at formulere principper og føre tilsyn med kvaliteten af inklusionsindsatsen. Det kræver viden om, hvilke kriterier og ressourcer der afgør placering i enten almen- eller specialområdet. For yderligere at opbygge tryghed og tillid, når børn kategoriseres, skal forældrene inddrages og få en god forklaring. I samarbejde kan forebyggende eller hurtig indsats fra skolen ofte være nok; men i åben konflikt taber alle børnene.

Hvad ellers? Jeg vil igen opfordre til økonomisk og politisk prioritering af folkeskolen – både nationalt og lokalt.

Flere penge er ikke altid svaret, men ekstra ressourcer til en kvalificeret voksen og lavere klassekvotient kan virkelig hjælpe meget i alle kommuner, når det brænder på. Uden et sundt alment niveau for inklusion i folkeskolen, øges økonomisk pres fra specialområdet i kommunerne. Pædagogisk ledelse, fysisk indretning af rum og faglig viden spiller også en vigtig rolle.

Ethvert regeringsgrundlag bør indeholde en sætning om at styrke kvaliteten og rammerne for folkeskolen – alt andet vil være en synd.

Børn er forskellige, så vi er nødt til at tage passende hensyn og indrette skolen til børnenes behov.

Rasmus Edelberg

Landsformand

Udgivet: maj 2019