Lisbeth Zornig: Det er blevet sværere at vælge uddannelse
Lisbeth Zornig og hendes datter Tea var sidste år i Engineer the Futures ‘samtalesalon’, hvor de med hjælp fra en samtaleguide forsøgte at blive klogere på det uddannelsesvalg, Tea stod over for. Det åbnede op for en type samtale, de ikke var vant til, og hjalp dem begge med at tage studie-snakken, der kan være rigtig svær.
TEKST OG FOTO: MAGNUS EG MØLLER
“Den største aha-oplevelse var, at jeg skulle hjælpe Tea med at finde ud af, hvem hun er. Ikke hvad hun vil være. Der er meget stor forskel, og den samtale har vi som forældre stor gavn af at få hjælp til at strukturere,” siger Lisbeth Zornig.
Engineer the Futures samtaleguide kommer omkring de spørgsmål, man må forholde sig til, uanset hvilken uddannelse og hvilket job, man overvejer, og som fortæller mere om personlighed end om fag:
Hvor i arbejdsprocessen fungerer man bedst? Arbejder man bedst alene eller sammen med andre? Er man en opstarter eller en afslutter?
“Der findes et hav af uddannelser at vælge mellem, og mange forældre mangler et overblik over, hvilke muligheder der findes. Det, vi kan støtte med, er at hjælpe vores børn med at finde ud af, hvem de er,” siger Lisbeth.
Verden var mere simpel
Uddannelsessystemet har ændret sig markant gennem årene, og hvordan skal forældre vejlede deres børn i et system, de ikke kender?
“På en eller anden måde var verden bare mere simpel, da jeg var ung. Man havde flere muligheder,” siger Lisbeth.
“Jeg valgte en samfundsfaglig retning i gymnasiet, udelukkende fordi det interesserede mig. I dag fylder de gode karakterer meget blandt børnene og de unge, og jeg tror, at mange vælger fag og niveauer ud fra strategiske overvejelser. Det kommer til at handle om, hvor de kan sikre sig de bedste karakterer,“ fortsætter hun.
Efter gymnasiet søgte Lisbeth ind på kandidatuddannelsen i økonomi, men hun er sikker på, at hun var gået en anden vej, hvis hun skulle vælge i dag.
“Jeg skulle bare ikke ende på kontanthjælp som min familie. Det var det eneste, jeg tænkte på. Hvis jeg skulle vælge i dag, var jeg nok blevet betjent eller sygeplejerske. Jeg kan godt lide dem, der tager rundt og redder liv,” siger Lisbeth.
Så nye sider af datteren
Børn begynder tidligt at bekymre sig om deres fremtid og om hvorvidt de er dygtige og flittige nok. Men man bliver nødt til at være nogen, før man kan blive noget, og derfor foreslår Lisbeth, at man til forældremøder i skolen præsenterer alle børn og forældre for en samtaleguide, der kan hjælpe med at snakke om uddannelse.
Med hjælp fra guiden har Lisbeth opdaget nogle sider af sin datter, som hun ikke havde set før. Tea kan godt lide, når der er struktur og hierarki, og når hun får lov at udfordre sig selv. Derfor har hun fundet ud af, at hun skal aftjene sin værnepligt i søværnet.
“Den havde jeg slet ikke set komme Det havde jeg sgu ikke. Men jeg kan se, at de samtaler, vi har haft, har sat gang i drømmene. Der er selvfølgelig flere ting, der har spillet ind, men vi fik talt en masse om, hvem Tea er som person, og om hvad hun drømte om. Med guiden blev vores samtale rigtig konkret, og det har været vigtigt,” siger Lisbeth og fortsætter:
“Netop drømmene er vigtige. Det er ikke til at sige, hvilke drømme, der vokser frem i børnene. Derfor skal vi sørge for, at de drømmer, og så må det være op til alle de voksne at sørge for at guide dem.”
Gode råd
Samtalerne mellem Tea og Lisbeth har været god træning. Nu bruger Lisbeth det, hun har lært, til at tale om uddannelsesvalg med Teas lillebror, Magnus, og hun har tre gode råd til andre forældre, der skal hjælpe deres børn med at vælge uddannelse.
3 gode råd
- Sæt tid af til det. Sørg for, at der ikke er telefoner, nyheder og andre forstyrrelser. Det er barnets tanker og overvejelser, der skal være i centrum.
- Pas på med forslagene. Hvis man synes, at ens barn ville være en god betjent, så kunne man starte med at tale om, hvor personlige kvalifikationer som retfærdighedssans og mod kan gøre en forskel. Det skal ikke være forældrenes ambitioner at vælge for barnet.
- Du kender ikke mulighederne – støt op om barnets interesser, værdier og drømme. Det, du som forælder kan hjælpe med, er at guide børnene til at finde ud af, hvem de er som personer
Udgivet: maj 2019