
Mobilfri skole giver leg, nærvær og det vigtige ubehag
Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg har siden 2017 været en mobilfri skole. Målet er at skabe fællesskaber og nærvær. Læs hele reportagen her.

Forældre til børn med særlige behov: Støtten til vores børn er for ringe
7 ud af 10 forældre til børn med særlige behov oplever skolen og kommunens samlede håndtering af deres barns situation som “ikke så god” eller “meget dårlig”, viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældre med 1.433 besvarelser.
Klik og se, hvilke udfordringer forældrene oplever.

Skolelærer om børns sorg: Et godt skole-hjem-samarbejde er afgørende
Børn i kriser kan få fysiske og psykiske mén, hvis ikke barnet mødes af voksne, der kan gribe deres sorg. Når skolen og familien samarbejder, bliver det lettere for barnet at bære sorgen. Det har Elizabeth Gray haft gode erfaringer med i sine 12 år som lærer i folkeskolen. Hun opfordrer de voksne til at bryde tabuet omkring sorg.

Vejen fra flugt til folkeskole
Alle flygtningebørn har ret til undervisning, når de kommer til Danmark, men der er forskel på om barnet kommer fra Syrien eller Ukraine. Her får du et overblik over, hvilke regler, der gælder for hvem.

Skolerne skal droppe tanken om, at mistrivsel er forældrenes skyld
Markant flere forældre har svært ved at få fat i skolen, lærere og PPR, når deres børn mistrives, viser tal fra Forældrerådgivningen. Udfordringer i skole-hjem-samarbejdet løses blandt andet ved, at skolerne kigger på egen praksis i stedet for at give forældrene skylden, lyder det fra ekspert. En skole i Aalborg har skabt en model, der forebygger mistrivsel ved at inddrage forældrene tidligt.

De 10 vigtigste punkter i udviklingen af folkeskolen lige nu
Det er ikke en reform. Men omfanget af det politiske arbejde med udviklingen af folkeskolen lige nu er stort, og tempoet er højt. Skole og Forældre arbejder på alle fronter for at varetage forældrenes interesser.

Rasmus Edelberg: Vi skal give flygtningefamilier den bedste skolestart
Vi oplever en helt særlig vilje til at hjælpe de ukrainske flygtninge i den danske befolkning, og det fortsætter helt ind i folkeskolen.

Det var svært at få skolen i tale
Mange forældre kontakter Forældrerådgivningen med problemer omkring skole-hjem-samarbejdet. Det fortæller leder af Skole og Forældres Forældrerådgivning i podcasten Spørg’ om Skolebørn. Her fortæller en mor om, hvordan det er at føle sig afvist af skolen og ikke blive lyttet til

Billedreportage fra modtageklasse
De ukrainske flygtningebørn, der kommer til Danmark, skal gå i modtageklasser, lyder udmeldingen fra Undervisningsministeriet. Men hvad er det en modtageklasse er og kan? Magasinet Skolebørn er taget til Nexø på Bornholm for at høre, hvilke erfaringer de har på Paradisbakkeskolen, der har haft modtageklasser i mange år.

Forældres råd om modtagelse af flygtningefamilier
Byd på en kop kaffe, giv barnet en mentor, lav legegrupper og fælles aktiviteter. Sådan lyder rådene fra nogle af de forældre, der har gode erfaringer med at modtage flygtningebørn i deres barns klasse. Læs deres råd her.

Hvordan modtages flygtningebørn bedst? Modtageklasser eller direkte ind i almenklasser?
Omkring halvdelen af landets kommuner var egentlig gået væk fra at undervise nytilkomne børn i modtageklasser for i stedet at integrere eleverne i almenklasser fra start af. Så meldte undervisningsministeren ud, at der igen skal oprettes modtageklasser i næsten alle kommuner for at tage i mod flygtningebørn fra Ukraine. Nu er der kommet en ny aftale, der giver kommunerne større spillerum for at løse opgaven.