
9 ud af 10 skoler har mobilforbud i timerne
Trivslen falder op gennem skolelivet og er lavest i udskolingen. Årsagen skal findes i de unges fællesskaber. Fra at have fået hjælp i de mindre klasser, er de store børn overladt til sig selv. Men også udskolingselever har brug for voksnes hjælp til at trives socialt.

Forstå folkeskolens økonomi
Hvor kommer pengene fra folkeskolen fra? Og hvorfor kan kommunen ikke bare give skolerne nok penge, så bygningerne ikke forfalder og der kan være nok voksne pr. elev. Forstå hvordan folkeskolens økonomi hænger sammen.

Forældre gør en forskel lokalt: “Vi bliver hørt, når vi står sammen”
Hundredevis af aflagte børnesko på trappen til rådhuset er blot en af de tiltag, et netværk af forældre på Frederiksberg har tyet til for at få indflydelse på besparelserne på skolerne. Med god succes.

Forældre gør en forskel lokalt: “Det hele bliver kastet op i luften igen”
I Faxe kommune havde de fire skoler lige vænnet sig til en omstrukturering fra 2021, da der i år kom varsler om nye besparelser. Derfor har skolebestyrelserne slået sig sammen for første gang.

Forældre gør en forskel lokalt: “Vi får ikke flere penge på én skole af at lukke en anden”
I Rebild Kommune har en splittet lokalforening fået fælles front mod rammevilkår. Facebook-opslag, individuelle møder med politikere og events er blandt værktøjerne.

Skolebestyrelser: Vi gør en forskel
Skolebestyrelser og forældre kæmper i mange kommuner mod besparelser på folkeskolen. Og nogle gange lykkes det. Specielt når forældrene samarbejder på tværs af skolerne. Se her hvilken forskel skolebestyrelser har oplevet at gøre:

Forældre: Uro er den vigtigste årsag til mistrivsel
Omkring halvdelen af forældre til børn i folkeskolen mener, at uro i “høj grad” forstyrrer undervisningen i deres barns klasse. Og det har store konsekvenser for elevernes trivsel og læring – Både for dem, der skaber uroen og dem, der plages af den.

For at mindske uro, må man finde årsagerne
Uro bliver af både lærere, elever og forældre set som en af de største forhindringer for elevernes trivsel og faglige udvikling. Desværre leder man sjældent dybt nok efter årsagerne og vælger derfor ofte løsninger i blinde, mener forskere. Der er dog metoder, der hjælper, selvom vilkårene gør det svært.

Det siger forældrene om uro i undervisningen
Er det skolens skyld eller forældrenes skyld, når der er uro i undervisningen? Det har forældrene ret forskellige holdninger og oplevelser afhængig af om de har et barn, der skaber uro – eller et barn, der er plaget af uro. Se her, hvad forældrene fortalte i Skolebørns undersøgelse.

Leder: Fællesskabet skal være drivkraften i at bekæmpe uro
Uro i skolen er et problem, men det må aldrig blive barnet, der er problemet. Vi skal være nysgerrige på årsagerne til uroen og finde løsningerne i fællesskabet, mener formand i Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.

Mor om uro: Skolen bliver uinteressant og trættende
Anne Mette er mor til en dreng, der går i en klasse, hvor uro har ødelagt undervisningen siden 0. klasse. De trivselsfremmende indsatser har kun hjulpet kortvarigt