Lærer: “Det giver god mening med specialbørn i klassen. Hvis man har ressourcerne.”
Dorthe Olsen er lærer og har to børn med ADHD i sin femteklasse. Og en del andre med særlige behov. Her fortæller hun om sin hverdag.
Læs mereVælg side
Skolebørn / Uro
Mange oplever, at folkeskolen trues af elever, der forstyrrer undervisningen. Men kampen om uro er dømt til at mislykkes, hvis børnene ses som modstandere. Vi skal alle spille på samme hold for at vinde.
Scroll ned og bliv klogere på årsager til uro og metoder til arbejdsro.
Dorthe Olsen er lærer og har to børn med ADHD i sin femteklasse. Og en del andre med særlige behov. Her fortæller hun om sin hverdag.
Læs mereBørn med ADHD er ikke altid nogen, der forstyrrer hele tiden eller har det rigtig svært. Som mor til en dreng med ADHD vil forfatter Cecilie Kondrup Michelsen gerne vise, at den ekstra energi og kreativitet kan også være berigende.
Læs mereBørn med ADHD bliver ofte beskyldt for at forstyrre undervisningen i skolen. Men med forståelse og den rette støtte kan de blive flyvende. Klik og bliv klogere på ADHD og hvordan forældre og skolen kan hjælpe barnet.
Læs mereOmkring halvdelen af forældre til børn i folkeskolen mener, at uro i “høj grad” forstyrrer undervisningen i deres barns klasse. Og det har store konsekvenser for elevernes trivsel og læring – Både for dem, der skaber uroen og dem, der plages af den.
Læs mereUro bliver af både lærere, elever og forældre set som en af de største forhindringer for elevernes trivsel og faglige udvikling. Desværre leder man sjældent dybt nok efter årsagerne og vælger derfor ofte løsninger i blinde, mener forskere. Der er dog metoder, der hjælper, selvom vilkårene gør det svært.
Læs mereEr det skolens skyld eller forældrenes skyld, når der er uro i undervisningen? Det har forældrene ret forskellige holdninger og oplevelser afhængig af om de har et barn, der skaber uro – eller et barn, der er plaget af uro. Se her, hvad forældrene fortalte i Skolebørns undersøgelse.
Læs mereUro i skolen er et problem, men det må aldrig blive barnet, der er problemet. Vi skal være nysgerrige på årsagerne til uroen og finde løsningerne i fællesskabet, mener formand i Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.
Læs mereAnne Mette er mor til en dreng, der går i en klasse, hvor uro har ødelagt undervisningen siden 0. klasse. De trivselsfremmende indsatser har kun hjulpet kortvarigt
Læs mereLauras søn har gået i skole i to år og har været i lærernes søgelys næsten lige så længe. Fordi han larmer og forstyrrer. Her fortæller hun, hvordan det er i perioder dagligt at få at vide, at ens barn opfører sig forkert. Uden rigtig at kunne gøre noget ved det.
Læs mereMan kan godt komme til at snakke og forstyrre de andre, hvis man keder sig, er færdig med sine opgaver eller har svært at sidde stille efter frokostpausen – særligt når man har vikar eller en lærer, man ikke har så meget respekt for, fortæller elever fra 8.A på Skovlunde Skole.
Læs mereDa Kirstine overtog en 4. klasse sidste sommer, var der så meget uro i klassen, at det næsten var umuligt at gennemføre undervisningen. Her fortæller hun, hvordan det nye lærerteam arbejdede med eleverne, så klassen gik fra at se på sig selv som “lorteklassen ingen vil have” til en klasse med et godt fællesskab og arbejdsro.
Læs mereI klasser med meget undervisningsforstyrrende uro kan både klassens voksne, elever og forældre føle sig magtesløse. Læs psykolog Rasmus Alenkærs bud på en indsats i 9 trin, der kan vende uro til ro.
Læs mereI forskningen er der enighed om, at kvaliteten i klasseledelsen spiller en afgørende rolle for uro i klassen, selvom det ikke er den eneste faktor. Her får du nogle eksempler på Rasmus Alenkærs anbefalinger til god klasseledelse fra hans bog ’Pædagogisk Værtskab og uro i skolen’. Han mener, at læreren skal tænke sin rolle som vært til en fest, hvor alle skal føle sig velkomne.
Læs mereUro i klassen kan skabe uro hos dig som forælder. Både hvis dit barn bliver udpeget som uromager, og hvis dit barn mistrives på grund af larmen. Vær nysgerrig, loyal over for skolen og parat til at samarbejde, råder PPR-psykolog Tine Mølgaard.
Læs mereVi kan ikke fjernstyre vores børn i skolen, men vi kan ruste dem til at indgå i det fællesskab, som skolen er – og som kun kan fungere, hvis eleverne har en vis udholdenhed, mener en forfatter og en PPR-psykolog.
Læs mereFå ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.
Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.