Børn har brug for grænser i deres grænseløse verden

Skærme i vores børns liv er et både og, ikke et enten eller. Vi skal både lære børnene at begå sig i den digitale verden og hjælpe dem med at sætte grænser for det. Og det begynder med viden, understreger forsker i digitale indfødte Søren Schultz Hansen.

Find de højtbegavede i klasseværelserne og fold deres kompetencer ud

Find de højtbegavede i klasseværelserne og fold deres kompetencer ud

Fra skoleåret 2024/25 skal alle skolerne i gang med at screene for høj begavelse i indskolingen. Formålet er at identificere de højtbegavede elever og at støtte dem i at blive så dygtige, som de kan. Her får du mere viden om, hvilken adfærd der kan kendetegne de højtbegavede, hvordan screeningen foregår og råd til hvad man som forælder og som skole kan gøre – allerede nu!

Forældre får skylden for deres børns udfordringer

Forældre får skylden for deres børns udfordringer

4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen peger på dem som årsagen. Det kan får forældrene til at trække sig tilbage fra samarbejdet eller gå til modangreb – og så har vi en ond spiral, der er ødelæggende for det skole-hjem-samarbejde, der skulle have fået barnet tilbage i trivsel. Vi må pakke pegefingrene væk, slå ørene ud og lytte til hinandens perspektiver, lyder det fra Forældrerådgivningen.

Det er usagligt at give forældrene skylden

Det er usagligt at give forældrene skylden

Hvis der er noget galt med børnene, er det fordi, der er noget galt med forældrene. Det er en forældet forståelse af børns udvikling, der kan være skadelig for, hvordan skolen håndterer elever med udfordringer og deres forældre, mener professor i udviklingspsykologi, Dion Sommer.

Lyt til forældrene og få flere børn i trivsel

Lyt til forældrene og få flere børn i trivsel

Mange forældre oplever, at skolen tillægger dem skylden for deres børns mistrivsel. Men det bidrager ikke til at hjælpe barnet – tværtimod, lyder det fra speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri, Nina Tejs Jørring. Her får du hendes bud på, hvordan de fagprofessionelle på skolen i stedet kan få et ligeværdigt samarbejde med forældrene til gavn for alle parter.

En mors fortælling: ”Vi kom så langt ud, at jeg så min søn som et monster og følte, det var min skyld”

En mors fortælling: ”Vi kom så langt ud, at jeg så min søn som et monster og følte, det var min skyld”

Hvorfor skal han altid ødelægge det hele, tænker Charlotte ofte om sin søn. Først da hun begynder at arbejde med sig selv, indser hun, at Tobias skælder ud og gør modstand, fordi han har det virkelig svært. Da hun stopper med at gøre som skolen og lægen råder hende til, begynder der en forvandling. Her får du historien om Tobias fortalt af hans mor.

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.