
Børn har brug for grænser i deres grænseløse verden
Skærme i vores børns liv er et både og, ikke et enten eller. Vi skal både lære børnene at begå sig i den digitale verden og hjælpe dem med at sætte grænser for det. Og det begynder med viden, understreger forsker i digitale indfødte Søren Schultz Hansen.

Samarbejde med erhvervsskoler: Får hammer og malerpensel i hånden
Samarbejde med erhvervsskoler: Får hammer og malerpensel i håndenEt par dage om ugen er skoletrætte udskolingselever i Fårevejle i stedet ude på erhvervsskolen. TEKST: LINE FELHOLTe saver i træ. Rører i gryder. Maler. Når de egentlig burde sidde...

Skolehaver: Elever sår og høster deres egen mad
Skolehaver: Elever sår og høster deres egen mad4. klasserne på Skovshoved Skole har en skolehave, hvor de ved selvsyn oplever, hvor maden i supermarkedet kommer fraTEKST: LINE FELHOLTFOTO: HAVER TIL MAVER foråret gør de jorden klar. Så sår de, og...

Find de højtbegavede i klasseværelserne og fold deres kompetencer ud
Fra skoleåret 2024/25 skal alle skolerne i gang med at screene for høj begavelse i indskolingen. Formålet er at identificere de højtbegavede elever og at støtte dem i at blive så dygtige, som de kan. Her får du mere viden om, hvilken adfærd der kan kendetegne de højtbegavede, hvordan screeningen foregår og råd til hvad man som forælder og som skole kan gøre – allerede nu!

Annoncørbetalt indhold: Gratis film, musik og litteratur fra Norden
Hvis der er noget galt med børnene, er det fordi, der er noget galt med forældrene. Det er en forældet forståelse af børns udvikling, der kan være skadelig for, hvordan skolen håndterer elever med udfordringer og deres forældre, mener professor i udviklingspsykologi, Dion Sommer.

Forældre får skylden for deres børns udfordringer
4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen peger på dem som årsagen. Det kan får forældrene til at trække sig tilbage fra samarbejdet eller gå til modangreb – og så har vi en ond spiral, der er ødelæggende for det skole-hjem-samarbejde, der skulle have fået barnet tilbage i trivsel. Vi må pakke pegefingrene væk, slå ørene ud og lytte til hinandens perspektiver, lyder det fra Forældrerådgivningen.

Det er usagligt at give forældrene skylden
Hvis der er noget galt med børnene, er det fordi, der er noget galt med forældrene. Det er en forældet forståelse af børns udvikling, der kan være skadelig for, hvordan skolen håndterer elever med udfordringer og deres forældre, mener professor i udviklingspsykologi, Dion Sommer.

Det har skolens personale sagt til forældre til børn i mistrivsel
4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen direkte eller indirekte giver dem skylden for deres barns mistrivsel. Her er nogle af de kommentarer fra skolen, som har fået forældrene til at føle, at skolens finger pegede på dem og deres ”forældre-evne”.

Lyt til forældrene og få flere børn i trivsel
Mange forældre oplever, at skolen tillægger dem skylden for deres børns mistrivsel. Men det bidrager ikke til at hjælpe barnet – tværtimod, lyder det fra speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri, Nina Tejs Jørring. Her får du hendes bud på, hvordan de fagprofessionelle på skolen i stedet kan få et ligeværdigt samarbejde med forældrene til gavn for alle parter.

Mangel på hænder presser de fagprofessionelle
Mange skoleledere, lærere og psykologer oplever, at de svigter elever, forældre og kolleger, fordi der ikke er nok ressourcer til, at de kan løse opgaven med den stigende mistrivsel blandt børn
og unge. Her fortæller fire fagprofessionelle om deres følelse af skyld og afmagt.

En mors fortælling: ”Vi kom så langt ud, at jeg så min søn som et monster og følte, det var min skyld”
Hvorfor skal han altid ødelægge det hele, tænker Charlotte ofte om sin søn. Først da hun begynder at arbejde med sig selv, indser hun, at Tobias skælder ud og gør modstand, fordi han har det virkelig svært. Da hun stopper med at gøre som skolen og lægen råder hende til, begynder der en forvandling. Her får du historien om Tobias fortalt af hans mor.