
Forældre tager ansvar for fællesskabet
Kontaktforældre fik øjenåbnere og gode input til arbejdet med at styrke fællesskabet i deres barns klasser.

Podcast: Sådan genskaber vi fællesskabet i skolen
Fællesskaberne er i disse år underpres. Mange børn trives ikke, flere og flere kommer ikke i skole og forældre står i svære situationer. Helle Rabøl Hansen og Lise Tingleff Nielsen giver deres bud på, hvordan vi kan udvikle skolen, så den bliver mere fællesskabsorienteret.

Forældre: Venskaber er det vigtigste for mit barns trivsel i skolen
7 ud af 10 forældre oplever, at venskaber er afgørende for, om deres barn trives i skolen. Det er skolens ansvar, at ingen føler sig uden for fællesskabet, mener Helle Rabøl Hansen.

Legeaftaler – Fordele og udfordringer
Legeaftaler kan styrke venskaber og glæden ved at gå i skole. De kan have positiv betydning for barnets venskaber og fællesskabet i klassen. Der er dog også børn, der er udenfor fællesskabet og legeaftalerne, og det er derfor vigtigt at inkludere dem, ved at invitere bredt som forældre.

Sociale arrangementer med klassen – Fordele og udfordringer
Når forældre arrangerer rundbold i parken eller fællesspisning på skolen, styrker det fællesskabet i klassen, oplever langt størstedelen af forældrene. Men for mange aktiviteter, dyre hytteture og forældrefester risikerer også at dele familier op i A- og B-hold.

Legegrupper – Fordele og udfordringer
Når skolen står for at sammensætte mindre grupper af elever, der skal være sammen i fritiden, oplever alle børn at have aftaler og komme hjem til andre. Det kan skabe venskaber og gode relationer, der er specielt vigtigt for de børn, der er i udkanten af fællesskabet.

Sådan gør du besøg fra legegruppen til en succes
Bliv klogere på, hvordan du som forældre kan organisere en legegruppe, så den både bliver en succes for dig og børnene. Mangeårig børnehaveklasseleder og formand for Børnehaveklasseforeningen Marianne Giannini giver sine 10 bedste råd her.

“Jeg var altid alene i skolen, fordi de andre syntes, jeg var mærkelig”
Daniell havde ingen venner i folkeskolen. Han fik først venner, da han startede til musical.

“Jeg blev kaldt sorte svin og slået, men de voksne var ligeglade”
“Lærere skal lytte på eleverne, hvis de kommer og fortæller om deres problemer. Ellers kan det have store konsekvenser for deres liv,” lyder det fra 17-årige Ishana. Hun er en af fire unge, der fortæller om betydningen af at føle sig uden for fællesskabet i folkeskolen.

“Min psyke tog vildt meget skade af mobningen”
21-årige Emma er en af fire unge fra teaterprojektet C:ntact, der har fortalt magasinet Skolebørn om konsekvenserne af at føle sig uden for fællesskabet i folkeskolen.

“Det kunne have hjulpet mig at have en god ven”
Cody har ADHD og følte sig anderledes i skolen. Han blev kaldt “fed” og “grim” og ingen ville være sammen med ham. Nu har han oplevet betydningen af ægte venskaber.