Sms’er og klasse-intervention hjalp:

12-årige Tobias er kommet tilbage i skole

Først havde Tobias det med at gå fra skolen. Sidenhen holdt han op med at komme der. Men så tog et særligt skolevægringsteam over. Dem kunne han ringe eller skrive til, når han ville. Og de tog også fat i klassen. Det hjalp alt sammen. Et halvt år senere er han tilbage i skole og glad igen. 

TEKST: LINE FELHOLT
ILLUSTRATION: JAVIER MUÑOZ

For to år siden skiftede Tobias skole. Ved første øjekast, er det her, det går galt. For på den nye skole begynder Tobias’ skolevægring. Først med at han forlader skolen midt i skoletiden. Sidenhen med helt at holde op med at komme der.

Men årsagen skal faktisk findes et andet sted. Hans gamle skole. For her blev han mobbet.

”Der foregik ting på den gamle skole, som gav ham et knæk. Det opdagede vi bare først for alvor 1,5 år inde i den nye skole,” fortæller Tobias’ mor Jytte Jepsen.

Tobias er ellers en glad dreng. Glad for sin nye skole. Positiv indstilling. Og han bliver også taget godt imod. Alligevel ender han også her med at havne i situationer, der minder om dem, han kom fra. Konflikter, hvor Tobias bliver presset. Han er større end de andre, så når han skubber, har det lidt større effekt. Så han får skylden. Også på den nye skole. Det er i hvert fald hans egen oplevelse. Og derfor vil han pludselig ikke afsted om morgenen. Når han vågner, er der meget i vejen. Ondt i maven for eksempel. Hans forældre prøver med gulerod og tvang. Uden at det gør det nemmere. Så begynder han at forlade skolen midt på dagen. Som hans mor siger om hans tanker:

”’Hvis jeg alligevel får det der prædikat igen, så kan jeg ligeså godt gå hjem’”.

HAR DIT BARN BEKYMRENDE MEGET SKOLEFRAVÆR?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

En at tale med

Omkring årsskiftet 2019/2020 går det for alvor skævt på den nye skole. De fleste dage forlader han skolen. Finder et sted at hænge ud eller også tager han hjem. Tobias’ forældre går i dialog med skolen, men oplever ikke stor vilje til at følge op med tiltag. Nye lærere kommer desuden til i hans klasse, men de ved ikke, at der i forvejen ligger nogle aftaler omkring Tobias’ situation.

Til sidst vil han slet ikke afsted i skole. Så han er alene hjemme, hvor tiden går med at game. Lektier får han ikke lavet. Men så kommer Corona-nedlukningen, som er god for Tobias, for nu er resten af familien hjemme til at støtte ham. Faktisk så god, at han kommer tilbage i skole, da Danmark åbner igen. Her fungerer han godt i opdelingen af klassen. Men konflikterne trapper op. Igen begynder Tobias at gå fra skolen. Og ender med at blive hjemme.

I løbet af foråret har Tobias fået et særligt tilbud fra Hvidovre Kommune, hvor de bor. U-Start hedder det. Et forløb, hvor børn med skolevægring følges tæt af et støtteteam. Da Corona-nedlukningen slutter tæt på sommerferien, er U-Start klar til at indlede forløbet med Tobias.

”Vi havde det bare sådan: Ej, hvor fedt. Det lød simpelthen så godt og lige det, vi efterspurgte. Og det var også fra dag ét en helt anden oplevelse, end vi havde haft hidtil. Når U-Start sagde noget, så fulgte de op på det. De var der for os lige fra starten,” fortæller Jytte Jepsen, der oplevede, at pludselig begyndte skolen, kommunen og hjemmet at arbejde sammen om Tobias. Med U-Start-teamet som tovholder. I starten er det især teamets håndtering af Tobias, som gør en forskel.

”Hidtil har han jo kun haft os, hans forældre eller læreren, til at tale om de svære ting med. Det kan godt være svært at gøre helt frit med os. Nu fik han en udefra at have enesnakke med. Det var så fint,” fortæller Jytte.

U-Start-teamet tager en række snakke med Tobias op mod sommerferien om de skoleoplevelser, han har i bagagen. Om hvad der typisk trigger ham i svære situationer i skolen.

”Han havde stor lyst til at fortælle til psykologen. Og de sender også sms’er til ham og taler med ham på mobilen. Det gav os hurtigt store forhåbninger,” fortæller Tobias’ mor.

Nemmere at acceptere

Da sommerferien er slut, og skolen begynder igen, skal Tobias’ klasse have ny klasselærer og matematiklærer. Dem har U-Start fat i.

”Normalt har det jo været os som forældre, der har måttet tage fat i nye lærere, men det, at U-Start gjorde det, var virkelig en lettelse. Vi er jo farvede som hans forældre, så den slags snakke mellem hjem og skole kan hurtigt lyde som om, vi kritiserer lærerne eller skolen. Derfor var det en stor lettelse, at de tog over,” siger Jytte Jepsen.

Tobias begynder det nye skoleår med U-Start, kun en sms eller et opkald væk. Han får ind imellem en sms om aftenen, om han er klar til i morgen. Og får han brug for det i løbet af skoledagen, kan han ringe til sin kontaktperson, som er klar til at hoppe på cyklen og møde ham på skolen i svære situationer.

Det gør Tobias god brug af. Og han er egentlig glad for at komme i skole igen. Lige indtil, der har været en konflikt, så bliver det svært igen. I september måned har han ikke haft en fuld skoleuge endnu. Men det lysner.

”I efteråret er der stadig mange hjemmedage for Tobias, men de er blevet nemmere at acceptere, fordi der bliver taget hånd om det og ikke bare samlet til bunke. Det gør, at vi slapper lidt mere af som forældre,” fortæller Jytte Jepsen.

Fokus på hele klassen

Der er også kommet noget andet ud af at have U-Start inde over Tobias’ skolevægring. Nemlig et lidt bredere fokus. Tobias’ forældre har hidtil haft en oplevelse af, at fingeren blev peget på deres dreng som ’problemet’. Med U-Starts involvering bliver fokus ændret fra, at Tobias er problemet til, at Tobias er i problemer. At omgivelserne også spiller en rolle.

”Der er en helt anden måde at se tingene på hos U-Start. Det er jo det, vi har efterspurgt hele tiden. Et bredere fokus,” siger Jytte Jepsen.

U-Start vælger nemlig også at sætte fokus på klassens trivsel. Sammen med det nye lærerpar bliver der gjort et benarbejde i forhold til klassekulturen.

”Det er dejligt, at der også kommer fokus på, at der skal ske ændringer i klassens dynamik, som nok har været en lille smule hen i vejret. U-Start har ikke kun været der for Tobias. De endte med at være der for hele klassen. Det, gjorde en meget stor forskel,” siger Jytte Jepsen.

Ved efterårsferien går det så godt for Tobias, at U-Start slækker lidt på kontakten til ham. Men det viser sig at være for tidligt. Han har en svær start efter ferien. Sms’er og opkald fra U-Start bliver genoptaget, men i slutningen af 2020 går det så godt, at U-Start nu slipper ham for alvor. Det er også med udgangen af 2020 et helt andet barn, hans forældre oplever om morgenen.

”Han står glad op og har lyst til at tage afsted i skole. Nogle gange ringer han endda og siger, at han tager på klub. Han har fået et overskud, han ikke havde før. Vi er meget lettede,” siger hans mor.

Udgivet: februar 2021