Gaming på skoleskemaet er ikke bare en leg

Normalt er det forbudt at spille computer, når man er i skole, men for børnene i 7. S på Ullerup Bæk Skolen i Fredericia er det lidt anderledes – de er nemlig elever på skolens E-sports-linje, der startede for tre år siden og som vokser og vokser år efter år. Resultatet er glade elever, der er klar til fremtidens udfordringer.

TEKST OG FOTO: MAGNUS EG MØLLER

Klokken er fem minutter i otte, og undervisningen er endnu ikke begyndt. Alligevel sidder en hel klasse allerede klar på deres pladser, og de er godt i gang med at varme op til når klokken ringer og timen går i gang.

“Det, der er lidt hyggeligt ved, at timerne ligger torsdag morgen, er, at flere af eleverne allerede kommer halv otte og begynder at spille,” siger Laust Maarbjerg, der er lærer på E-sportslinjen i Ullerup Bæk Skolens udskoling.

Eleverne vælger i 7. klasse linje for hele udskolingen. På E-sportslinjen har de fire timers E-sportsundervisning om ugen. Dagen står i dag på ‘fri leg’, og selvom eleverne synes, at undervisningen sjov, er E-sport ikke bare en leg.
Linjen blev startet for at følge med den hastige udvikling på området, og skolen var den første folkeskole, der oprettede en decideret E-sportslinje.

“Vi arbejder meget med samarbejde og kommunikation. For eksempel sørger jeg for, at børnene indimellem arbejder sammen i nogle grupper, de egentlig ikke gider, for at udfordre dem lidt, og næste år skal vi arbejde med vores sprogbrug, når vi spiller med hinanden. Computerspil bliver platformen til at lære dem en hel masse ting,” siger Laust.

Kræver samarbejde og god kommunikation

De fleste er efterhånden i gang med at spille, og der bliver grinet og hyggesnakket på kryds og tværs af klassen både over headsettene og ansigt-til-ansigt. Meget af det kan virke som det rene volapyk, hvis man ikke selv er inde i jargonen.

“Jeg var ‘top fragger’ og praktisk talt så ‘carriede’ jeg ‘gamet’,” lyder det fra en af drengene, der er er på vej ind i et spil Counter-Strike.

“Alexander, du er blevet ‘VAC-banned’! Ej, du skal bare genstarte ‘CS’,” lyder det fra en anden, der prøver at hjælpe en af klassekammeraterne, som har problemer med at komme ind i sit spil.

De to spil, der fokuseres på i klassen er League of Legends og Counter-Strike. Spillene er meget forskellige, men de kan alligevel lidt af det samme: De kræver samarbejde og god kommunikation, hvis man vil være rigtig god, og så er begge spil kæmpestore på den internationale E-sportsscene.

En lærer der brænder for det

Da Laust i 2016 blev færdig på læreruddannelsen, hørte han gennem en af sine venner om en åben stilling som E-sportslærer. Laust er selv ‘gamer’, og han har interesseret sig for området fra han var barn. Derfor slog han til, og han fik jobbet. I sommerferien fandt han ud af, at han faktisk ikke vidste så meget om E-sportsundervisning, som han troede, og han gik i gang med at søge internettet igennem efter øvelser og undervisningsmateriale. Der var bare ikke rigtig noget at finde.

“Så blev jeg ligesom nødt til bare at freestyle, og jeg gik i gang med at lave mit eget undervisningsmateriale, hvor jeg sørgede for at komme omkring de her 21st century skills. Og så er der jo en masse grundøvelser og basisting, som eleverne skal øve sig på. De bliver aldrig gode nok til at ramme i Counter-Strike, og de bliver aldrig gode nok til at spille deres karakterer i League of Legends,” siger Laust.

21st century skills er de kompetencer, man mener bliver nødvendige på fremtidens arbejdsmarked – herunder samarbejde, kompetent kommunikation og IT-kundskaber.

Det vigtigste for Laust er at skabe nogle børn, der er glade for at gå i skole, og det er de på E-sportslinjen. Når han møder eleverne på gangen, spørger de tit, hvad de skal lave næste gang i E-sport, fordi de glæder sig.

“Jeg tror, jeg har verdens fedeste lærerjob. Det er så tæt på professionel E-sport som muligt, og jeg er glad hver eneste dag. Det har jeg været i tre år,” siger Laust.

Drømmer om at blive professionel

Eleverne i klassen har valgt E-sport af forskellige årsager. For nogen er det simpelthen bare fordi, de synes det er sjovt. Andre vil gerne udvikle sig og blive bedre – og måske endda professionelle. For mange er det lidt en blanding.

De fleste af eleverne i klassen spiller i dag Counter Strike, mens kun et par stykker spiller League of Legends. En af dem er 14-årige Mikkel, der har spillet League of Legends i fire år.

“Det er selvfølgelig sjovt at få lov at spille computer i skoletiden, men jeg vil gerne spille sammen med andre og blive bedre til at kommunikere, og så vil jeg også lære om E-sport i det hele taget,” siger Mikkel.

I eftermiddag skal han til prøvetræning på et talenthold, der kører som et pilot – projekt i samarbejde mellem Fredericia Eliteidræt og de lokale E-sportsmiljøer.

“Det er en chance for at blive bedre og for at komme i en talentklasse, og det kunne jeg godt tænke mig. Det kunne være fedt at blive professionel, og jeg tror faktisk, det måske er en mulighed,” siger Mikkel.

Bag Mikkel sidder Bertram og spiller Counter-Strike imens Laust følger med.

“Ja mand, du bankede ham lige i hovedet! Det var da meget godt! Skal I ikke have lavet nogle taktikker? Bare tre-fire stykker,” spørger Laust.

“Jo, men vi lærer jo nogle af taktikkerne ved at se, hvad alle de andre gør på de forskellige ‘maps’,” svarer Bertram.

Taktikkerne handler for eksempel om, hvor de enkelte spillere skal positionere sig, hvem der skal kaste de forskellige slags granater, og hvor mange penge man skal bruge på våben i de enkelte runder.

Bertram er ‘shotcaller’ på et hold, som han har lavet sammen med fire klassekammerater. Shotcalleren er holdets leder, der tager de vigtige beslutninger, og bestemmer hvilke taktikker, holdet skal benytte sig af.

 

Skaber fantastisk sammenhold

Skolens E-sportslinje er kendetegnet ved deres helt særlige fællesskab. Når der er samlinger på skolen, sidder de nærmest ovenpå hin anden, fordi de har det så godt sammen, fortæller Jakob Asmussen, der er afdelingsleder for Ullerup Bæk Skolens udskoling.

“De er også rigtig godt med fagligt i de andre fag, og hele den digitale verden er meget ligetil for dem. Der er rigtig mange gode ting at tage med videre,” siger han.

“Vi oplever, at elever, der har haft svært ved at danne relationer og indgå i fællesskaber, blomstrer og får gode kammerater, som de også bruger deres fritid sammen med. Det er jo noget af en bigevinst. Fagligt ser vi, at vi får motiverede elever, der kan noget med en computer, som de kan bruge i mange forskellige sammenhænge,” fortsætter han.

Laust oplever det samme. Han oplever næsten aldrig konflikter i klasserne, og hans 9. klasse, der lige er blevet færdig, har været kendt som en rigtig god klasse på skolen.

“De er jo allesammen gamere eller nørder, så de finder et sindssygt godt fællesskab med hinanden. Der er også nogle lidt skæve hoveder i klasserne, men fordi de er gamere, så passer de ind. Det er lidt sådan en hippiekultur. Egoismen er pakket væk, og det giver nogle enormt rare og velfungerende børn,” siger han.

Linjen er blevet så populær, at det er svært for skolen at følge med. Efter sommerferien har 48 ud af 100 elever valgt E-sportslin – jen som deres førsteprioritet, og det betyder, at der for første gang er to E-sportsklasser på en årgang.

Ordbog 

E-sport: Elektronisk sport. Computerspil på konkurrenceplan.

Top Fragger: Personen med flest drab i et spil.

Carry: At spille godt og løfte hele holdet, så de vinder, selvom de måske ikke er lige så gode som modstanderne og en selv.

Gamet: Spillet – i Counter Strike er et ‘game’ bygget op af flere runder. Efter 15 runder bytter man side (fra Terrorist til Counter Terrorist og omvendt), og der spilles 15 runder igen. Første hold til 16 point vinder.

VAC-ban: Valve Anti Cheat – hvis man bruger programmer til at snyde i Counter Strike kan man blive udelukket fra spillet.

MOBA: Strategispil, hvor man sammen med sit hold skal ødelægge modstandernes forsvar.

First Person Shooter: Skydespil, hvor man ser tingene fra spil-karakterens perspektiv.

Maps: De forskellige baner i Counter-Strike. Der findes forskellige taktikker til hvert map