Børn med særlige behov lades i stikken
Både forskere og forældre oplever, at det går ud over børn med ekstra udfordringer, når der mangler ressourcer i fritidsordningerne.
TEKST: LINE FELHOLT OG MAJ CARBONI
FOTO: MAJ CARBONI
B
ørn, som får støtte og hjælp i skoletiden, må undvære den så snart, skoleklokken ringer, og de går over i SFO’en. ”Nogle gange er der tale om 20 skridt. Men her formodes det, at de kan indgå, klare sig selv socialt og emotionelt og være ligesom alle andre,” siger lektor og forsker Kirsten Elisa Petersen fra DPU.
Hun har ofte har hørt i sine forskningsinterview med fritidspædagoger, at det kan give store udfordringer, når støtten til børn med særlige behov typisk ikke følger med fra skoledagen over i fritidsordningen. Lektor og forsker Lea Ringskou fra Pædagoguddannelsen VIA pointerer, at der er børn med særlige behov, som har sværere ved at begå sig i fritidsordningens frie rum end i skolens strukturerede rammer.
”Mange børn synes, at det er mega fedt, at de i SFO’en kan suse ud og lege, som det passer dem. Andre børn har vanskeligere ved at træde ind i det friere rum. Det skal vi have et ekstra øje for.
Fritidsordningen er ikke guld og grønne skove for alle,” påpeger hun og genkender også, at børns diagnoser støttemæssigt set ofte ’forsvinder’, når de går over på fritten.
”Det er simpelthen noget, man er nødt til at se på. Det her kæmpe gab mellem idealer og de faktiske betingelser for fritidstilbuddene. Generelt skal der ses på normeringerne og rammebetingelserne på fritidsområdet,” mener VIA-forskeren
“Uden de nødvendige ressourcer kan vi ikke udnytte det potentiale, som fritidspædagogikken har for at give alle børn deltagelsesmuligheder i fællesskabet.”
Gitte Grabas, leder af SFO og klub på Kongevejens Skole
Personalet mangler kompetencer
Også forældre til børn med særlige behov oplever, at besparelser og manglende ressourcer i SFO, fritidshjem og klub, går ud over deres børn.
”Den hjælp, der loves, bliver hele tiden fjernet på grund af akut mangel på personale,” skriver en forælder til et barn med særlige behov i Skole og Forældres undersøgelse om fritids – tilbud.
Andre forældre oplever, at det giver udfordringer, når personalet ikke har de rette kompetencer til at støtte børn med særlige behov. En forælder skriver:
”Når man sparer på faglært personale og får forskellige mennesker ind til at tage sig af børn med særlige behov, så bliver børnene hurtigt overstimulerede af at skulle bruge mange flere kræfter på at lære nye mennesker at kende og rumme den nye måde, tingene skal foregå på. Det fører ofte til, at børnene lukker sig mere inde i sig selv eller bliver udadreagerende.”
“Der er ikke råd til fagligt udlært personale, og der kommer tit forskellige vikarer, der ikke er klædt på til opgaven. Det er med til at ødelægge dagen for et barn med særlige behov.”
Forælder i Skole og Forældres undersøgelse
Kommentarerne i Skole og Forældres undersøgelse viser også, at mangel på faglært personale går ud over de børn, der er på kanten af fællesskabet, også selvom de ikke har en diagnose eller får støtte i skoletiden. En mor skriver fx:
”Jeg oplever, at de er mange børn til få voksne, og at der derfor ikke er mulighed for at hjælpe min søn med de udfordringer, han har. Fx er det en stor udfordring for ham, at han slet ikke kan lide at spille fodbold eller andet boldspil. Så ofte sidder han bare og kigger på, når de andre spiller (ALLE andre drenge spiller tilsyneladende fodbold). Dér ville jeg ønske, at der var voksne, der havde tid til at hjælpe ham.”
Heldigvis er der også forældre til børn med særlige behov, der oplever, at aktiviteterne i fritidstilbuddet får deres barn til at trives, og at gode pædagoger støtter deres børn til at indgå i det sociale.
”At komme på Byggeren betyder alverden for min datter på 14 år med Aspergers. Hun rummes og har en fed kontakt med de voksne og et fællesskab med andre jævnaldrende, som hun ikke på samme måde har i skolen,” skriver en forælder blandt andet.
Udgivet: november 2024