Derfor kæmper familier for den lokale folkeskole
Ronja:
”Vi valgte Bjedstrup på grund af folkeskolen”
TEKST OG FOTO: MAJ CARBONI
Hvorfor har i valgt at slå jer ned i Bjedstrup?
”Vi boede i Århus, men syntes, at de skoler, der lå der var for store og upersonlige for os. Og så savnede vi naturen. Vi er begge to vokset op på landet og har gået på lille skole. Vi var rundt flere steder for at kigge på huse og grunde, men valgte Bjedstrup, fordi der lå en folkeskole, som havde det, vi ønsker ved en skole: Den er lille og tryg, de bruger naturen til at lave sjove projekter og så er der en integreret børnehave, som gør skolestarten lettere. Vi fandt en grund lige på den anden side af vejen, så det var jo ideelt. Vi synes vi har fundet det bedste lille smørhul… Altså hvis skolen bliver bevaret. Vi havde helt sikkert ikke købt grunden, hvis det ikke var for skolen.”
Ronja og Jeppe har købt en grund over for skolen i Bjedstrup, men er ikke gået i gang med at bygge endnu. De blev gift dagen efter interviewet og har sammen fire børn: Fika på 5 måneder, Ask Emil på 2 år, Frej på 5 år og Nor på 6 år, der går i 0. klasse på Bjedstrup Skole. Indtil videre bor familien hos Ronjas forældre, som bor i nabolandsbyen, Alken, hvor Ronja er vokset op. Jeppe arbejder som freelancekonsulent og Ronja går hjemme med børnene. Alle – også Ronjas forældre – er aktive i kampen for at bevare skolen.
Hvorfor er det vigtigt for jer, at det er en folkeskole?
”I en folkeskole skal der være plads til alles børn – både de rige og de fattige. Der er en diversitet, som vi godt kan lide. Når vi nu bor i en lille landsby, er det endnu vigtigere, at alle børn kan gå her, lige meget om man har penge eller ej. Det skal være landsbyens skole og ikke noget, som kun nogle kan melde sig til. Det har en stor betydning for skolegangen, at man kender alle dem, man går i skole med, fordi de bor i nærheden. Skolen er også samlingspunktet for de nærliggende landsbyer og en masse aktiviteter, som kan holdes på skolen, fordi det er en offentlig bygning. Det er skolen, der gør, at der er et fællesskab i og på tværs af landsbyerne. Det er skolen, vi er sammen om. Også dem, der ikke har børn på skolen endnu og den ældre generation. Det er skolen, der skaber liv og fælleskab og gør, at nye familier flytter hertil.”
Hvorfor tænker I, at en lille landsbyskole er det bedste for jeres børn?
”Vores ældste er begyndt i 0. klasse og har haft den bedste skolestart. Det var ligesom vi havde drømt om. Han gav skoledagen 10 ud af 10 allerede fra første dag. Han kender alle dem, der går på skolen og det tror jeg giver en tryg start, at man fx ikke skal være bange for de store drenge, for man kender dem jo i forvejen. Jeg tror også, at der er mere ro i en klasse med 16 elever end i en klasse med 28 elever og der er mere tid til den enkelte, så chancerne for at lære noget er bedre. Vi er også glade for, at skolen udnytter mulighederne for at undervise i naturen, for jeg tror på, at børn har det bedst udenfor. Der kan man lære en masse ting, som ikke kun handler om tal og bogstaver og samtidig have det sjovt. Jeg synes selv noget af det fedeste var at få jord under neglene og plante ting, som man kunne se gro. Jeg tror på, at en opvækst her giver en god basis for mine børn. De vokser op med fødderne plantet solidt i jorden og det tror jeg giver dem en tro på sig selv, som de tager med sig videre.”
Udgivet: november 2020