Familiefernisering på Gadehaveskolen
Som led i projektet Lær med Familien inviterede Gadehaveskolen i Høje Taastrup forældrene på skolen til at opleve, hvad deres børn lærer. Eleverne fremviste blandt andet deres filmprojekter, naturvidenskabelige forsøg og bingo på fremmedsprog. Her er det eleverne fra indskolingen, der optræder med rim og remser.
TEKST: MAJ CARBONI
FOTO: LARS BERTELSEN OG MAJ CARBONI
Green triangle, red cirkel. I 2.b samarbejder børn og forældre om at finde de rette former i billedlotteriet ”Meet the shapes”. De geometriske former råbes op på engelsk, så eleverne både får trænet matematik og engelsk, mens de hygger sig med forældrene.
”Før vidste jeg ikke så meget om det, men nu kan jeg forklare det for andre. De gør det sjovere, når man skal vise det frem for forældrene,” siger Frank, der går i 8. klasse. Han laver et forsøg, som viser, hvordan Co2 kan føre til global opvarmning.
”Jeg kan se forandring hos forældrene. Skolen vil ikke kun noget negativt, og når kontakten er positiv, ændrer det forældrenes holdning til at være i skolen. Det har potentiale til at skabe bedre relation mellem forældre og lærere og få forældrene til at deltage, men også at lærerne får en forståelse for forældrenes situation og mennesket bag forældrene.”
Lærer i evaluering
”Det er fedt. Det er godt for eleverne, at de skal fortælle om det, de har lært. De får selvtillid og lærer mere. Som forælder bliver jeg så stolt, når jeg ser det,” siger Firat, der er far til Alper i 5. klasse.
”Det er godt, at de allerede i denne alder øver sig i at fremlægge, for det bliver vigtigt for dem at kunne. Sådan var det ikke, da jeg selv gik i skole. Det er godt, at de får ansvar.
Når vi ser, hvad de laver herovre i skolen, kan vi som forældre også bedre følge med i, hvad de laver,” fortæller mor Elif.
”Jeg synes, det har været en sjovt og god oplevelse. Det kunne jeg godt tænke mig, at vi gjorde noget mere,” siger Aper. Han har lige holdt oplæg på tysk for klassens forældre.
LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Så vigtige er forældrene
”Det er rigtig godt, at eleverne træner sig i at skulle stå og tale foran forældrene. Det styrker dem også sprogligt. Mine børn har øvet sig derhjemme, og vi har talt om det, når vi spiser aftensmad, så nu ved jeg også mere om, hvad de lærer i skolen,” fortæller Roola, hvis datter i 5. klasse skal fremlægge sin viden om kroppen, mens lillesøster fra 0. klasse skal optræde med rim og remser.
”Jeg synes, det er en god idé, fordi man får lov til at se, hvad de laver herovre, og det er børnene selv, der viser, hvad de har lært. Det er også godt for børnene. De synes, det har være sjovt,” fortæller Rostam, der er far til Sohail i 2. klasse og Elmira i 0. klasse.
”Det, vi har fokus på her, er, at alle forældre kan noget. Det så vi fx med det her med at sy. Vi kan bruge de forældre, som ellers ikke har haft stor tilknytning til skolen og vise dem, at de er velkomne.”
Lærer i evaluering
LÆS OGSÅ: Forældre inddrages i Hillerød
”Det er meget lærerigt for eleverne og dejligt for os forældre at se, hvordan de trives og arbejder herovre i skolen. Derhjemme taler vi hver dag om, hvad de laver i skolen, men de har jo en masse nye metoder og nye tekniske muligheder, som vi ikke havde, da jeg gik i skole, så det er interessant for mig at komme herover og se, hvordan de bruger det,” siger Filiz, der er mor til Almira i 2.a. De har vist forældrene de billedbøger med lyd og video, som de selv har lavet på klassens iPads. Almiras storesøster har også fået lov til at komme med.
”Jeg synes, det er en rigtig god idé med åbent hus på skolen, så vi kan se, hvad vores børn lærer. Der er jo mange forskellige måder at lære på, og når vi se det, kan vi bedre tale om det derhjemme. Det er også godt, at eleverne lærer at fremlægge. Det skal de jo, når de skal til eksamen, så det er godt at få det trænet,” siger Thanh, der har en datter i 8. klasse. De har fremlagt et projekt, hvor de har arbejdet med stoffer – blandt andet ved selv at lave en film.
Udgivet: november 2018