
Danske Skoleelever: “Tag os i hånden i stedet for at tage skærmene fra os”
Eleverne har brug for hjælp til digital dannelse i en kompleks verden. Ikke forbud, siger formanden for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen.

Forsker: Sådan undgår vi præstationspres
Der er flere ting, der skal gøres anderledes, hvis vi skal komme præstationspres og mistrivsel til livs i skolerne. Sociolog, der forsker i unges mentale helbred, giver fem bud på, hvad der skal til. Men det er afgørende, at vi gør det på klasseniveau og stopper det individuelle fokus, mener han.

Børn har brug for at bevare håbet for fremtiden
”Vi kan alle bidrage til genskabe balancen i naturen og løse klimaproblemerne. Men det er vigtigt, at børn hjælper på den måde, de kan,” siger Eva Ehler, forfatter til nyt klimaeventyr, som kommer med 5 råd til, hvordan vi kan bevare børnenes håb og være med til at skabe en klimavenlig fremtid.

Kontaktforældre som bro mellem forældre og skole
Kontaktforældre kan bidrage til et godt samarbejde mellem klassens forældre og skolens medarbejdere ved at fungere som bindeled og sparringspart. Klik her og se hvordan.

Kontaktforældrenes rolle for klassens trivsel
Mange kontaktforældre er drevet af et stort ønske om at skabe et godt fælleskab i deres børns klasse. Her kan du se, hvordan kontaktforældre kan bidrage til trivsel i klassen.

Hjælp dit barn med at håndtere sine følelser
Dit lille skolebarn oplever mange nye ting, og det kan udløse stærke følelser. For at kunne navigere fornuftigt i skolelivet, har det brug for at kunne regulere dem. Mentalisering er en metode, som du hverken behøver være psykolog eller have læst en masse bøger for at bruge. Se her, hvad du kan gøre.

Stol på skolen, når dit barn skal lære at læse
Hvorfor lærer børnene ikke alfabetet fra starten, og er det virkelig meningen, at de skal stave forkert? Det kan være svært at forstå, hvad lydtræning og børnestavning egentlig går ud på, hvis du selv har lært at læse og skrive på en anden måde. Men der er en mening med det. Få den her.

Få det sorte bælte i forældreskab
Mange konflikter i hverdagen kan løses smertefrit, hvis man som forælder skifter fokus fra at få sit barn til at adlyde til at lytte og samarbejde.

Forældre til børn med særlige behov: Kampen for støtte nedbryder familien psykisk
6 ud af 10 forældre oplever, at samarbejdet med skolen og/eller kommunen har haft en negativ betydning for deres psykiske overskud til at tage sig af deres barn. Mange venter meget længe på hjælp, høres ikke og oplever, at de får skylden for deres barns mistrivsel. Klik og se, hvad forældrene oplever.

Forældre til børn med særlige behov: ”Kommunen tænker mere på penge end på børnenes trivsel”
Hele 77 procent af forældre til børn med særlige behov oplever, at økonomien har betydning for, hvilken støtte deres barn får, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Og det går ud over tilbuddet til de sårbare børn og familiens trivsel.

Forældre til børn med særlige behov: Dette har virket for vores børn
Omkring hver tredje forælder til børn med særlige behov har gode erfaringer med tiltag eller tilbud i skolen. Her kan du se, hvad de oplever, har gjort en positiv forskel for deres børn.