
Faktatjek: Er det rigtigt, hvad de siger om forældrene?
Både regeringen og Trivselskommissionen har langet ud efter forældrenes opdragelse. Men har de ret? Vi har tryktestet de centrale budskaber hos dr.pæd. og UC Syd-rektor Alexander von Oettingen samt VIA-forskningschef, Andreas Rasch-Poulsen, der selv sad i Trivselskommissionen. Og hos 1.085 forældre til børn i folkeskolen.

Sæt legen i gang – og få gladere børn
Vi lever i en tid, hvor digitale medier har betydning for, hvordan vores børn vokser op og bliver dannet som mennesker. Derfor er det afgørende, at børn lærer at bruge de digitale medier på en hensigtsmæssig måde, forholde sig kritisk til dem og kunne både tage del i og bidrage til fællesskabet.
Som forældre skal man i gang med den opgave tidligere end de fleste tror – gerne allerede i indskolingen, mener eksperter.

Lege der styrker fællesskabet
Sociale arrangementer og legegrupper er med til at styrke fællesskabet i klassen – specielt, hvis børnene leger godt sammen. Få gode idéer til lege til alle klassetrin her.

Forstå ’Fagfornyelsen’: Skolen skal mindre, så der er plads til, at eleverne bliver hele mennesker
Forstå fagfornyelsen:Skolen skal mindre, så der er plads til, at eleverne bliver hele mennesker Regeringen har sat et arbejde i gang, der skal forny og forenkle folkeskolens læreplaner, så der bliver mindre målstyring og mere fokus på indhold. Det bliver en...

Sådan holder vi fødselsdage i klassen
9 ud af 10 forældre oplever, at fødselsdage i deres barns klasse har en positiv betydning for klassens fællesskab. Men klassefødselsdagen kan også splitte fællesskabet, fordi der ikke er klare aftaler forældrene i mellem. Læs her hvordan der bliver holdt fødselsdage rundt om i de danske klasser.

Et dårligt samarbejde mellem forældre og skolen kan skabe eksklusion
Mange forældre oplever skole-hjem-samarbejdet som vanskeligt og krævende. Der er behov for nye måder at tilgå forældresamarbejdet, så det bliver mere dynamisk og mindre fastlåst, mener eksperterne i studiet. Lyt med, når Spørg om skole får besøg af skoleforsker Gro Emmertsen Lund i studiet i en samtale om skole-hjem-samarbejdet.

Fællesskab om mad kan vise børn, at vi alle kommer med noget unikt
Anne Zenon har skrevet en ungdomsroman, der er en hyldest til ’Babettes Gæstebud’ og handler om, hvordan fordomme kan fordufte, når man lærer andre mennesker at kende.

Tal med børnene, når mor eller far rammes af kræft
Psykolog og forfatter Kirstine Monefeldt Lindgaard har på egen krop oplevet, hvor handlingslammet man kan blive, når man får en kræftdiagnose. Her deler hun sine erfaringer i håb om, at de kan hjælpe andre. når der skal tages svære samtaler med børnene.

Sådan kan du håndtere mavesmerter hos skolebørn
Mange børn oplever at have ondt i maven så ofte, at det går ud over deres skolegang. Manglende viden hos de voksne kan risikere at forværre smerterne. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på, når du skal hjælpe et barn med ondt i maven.

Er dit barn højt begavet?
Lærer dit barn lynhurtigt? Har det dybe interesser uden for skolen? Leger det ofte med ældre eller yngre børn? Så er det måske højt begavet og har brug for nogle andre behov i skolen. Læs mere om det her.

Har du et barn med ordblindhed?
Hvis dit barn har svært ved at læse og stave, kan det skyldes ordblindhed. Jo før, det opdages, desto bedre. Læs her, hvad det vil sige at være ordblind og hvilken hjælp, der er mulig at få.