”Et godt fællesskab gør, at det er nemmere at komme ud af sengen om morgenen”
Hvis fællesskabet skal være for alle, skal de voksne sørger for, at ryste eleverne sammen på tværs af hele årgangen, fortæller elever fra 7. årgang på Højdevangens Skole.
Store børn skal også hjælpes til gode fællesskaber
Trivslen falder op gennem skolelivet og er lavest i udskolingen. Årsagen skal findes i de unges fællesskaber. Fra at have fået hjælp i de mindre klasser, er de store børn overladt til sig selv. Men også udskolingselever har brug for voksnes hjælp til at trives socialt.
Hvordan du er den bedste støtte for dit barn med psykiske problemer
Flere og flere børn og unge kæmper med angst, depression, autisme, ADHD og spiseforstyrrelser. Forskning viser, at pårørende er afgørende i behandlingen af psykiske problemer, men at de ikke nødvendigvis får hjælp til at håndtere den opgave. Det efterlader mange forældre under stort pres. Tea Sletved har derfor skrevet Bogen til pårørende, som tilbyder viden, vejledning og gode råd baseret på fagfolks erfaringer og forskning inden for feltet. Her får du et uddrag.
Forfatter: Den autoritative forælder virker bedst i en digital tid
I Danmark er vi frisindede, også i forhold til opdragelse, men hvordan flugter det med techgiganternes dominans, der har stor indflydelse på børn og unges digitale forbrug.
Er dit barn autist?
Autister er lige så forskellige som alle andre, men har som regel de tre s’er tilfælles: Sensitivitet, særinteresser og sociale udfordringer. Få et indblik i diagnosen her.
Er dit barn talblind – eller har han ’bare’ svært ved matematik?
Ligesom ordblinde er født med udfordringer i forhold til læsning, er talblinde født med manglende talforståelse. Læs om talblindhed, matematikangst og få gode råd.
Lærer: “Det giver god mening med specialbørn i klassen. Hvis man har ressourcerne.”
Dorthe Olsen er lærer og har to børn med ADHD i sin femteklasse. Og en del andre med særlige behov. Her fortæller hun om sin hverdag.
Mor til dreng med ADHD: ”Han har altid haft myrer i kroppen”
Børn med ADHD er ikke altid nogen, der forstyrrer hele tiden eller har det rigtig svært. Som mor til en dreng med ADHD vil forfatter Cecilie Kondrup Michelsen gerne vise, at den ekstra energi og kreativitet kan også være berigende.
Ekstramor: “Vi har brug for en ny tilgang til sammenbragte familier”
På skoler og i SFO’er er der ikke altid plads til papfædre, bonusmødre eller ekstrasøskende, selvom sammenbragte familier er den næstmest udbredte familieform. Ekstramor og familierådgiver, Janne Leth Førgaard, savner opmærksomhed på de mange dilemmaer, som børn og voksne i sammenbragte familier står i.
”De siger til mig, at de intet positivt har at sige om min søn”
Skole og Forældres Forældrerådgivning får dagligt opringninger fra forældre, der oplever, at kommunikationen med skolen er gået i hårdknude.
Har dit barn ADHD?
Børn med ADHD bliver ofte beskyldt for at forstyrre undervisningen i skolen. Men med forståelse og den rette støtte kan de blive flyvende. Klik og bliv klogere på ADHD og hvordan forældre og skolen kan hjælpe barnet.