”Skolen ER indrettet til pigerne”
Pigerne er dygtige, ordentlige og forventer meget af sig selv. Drengene roder mere og laver mindre. Sådan helt hårdt sat op. Men ingen af dem vil undvære hinanden, understreger Havana Bloy Price, Astrid Kjær Ernst og Martin Friis Gaard, der går ud af skolen om lidt.
TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
FOTO: MAJ CARBONI
Oplever I, at de voksne i skolen gør forskel på drenge og piger?
Astrid: Som pige kan man godt have lidt mere disciplin og vilje end drengene, og det er rart med anerkendelse for det fra lærerne. De kan for eksempel sige: ”Nu har pigerne afleveret, som de plejer.” Jeg synes ikke, det er nedladende over for drengene. Jeg tror mere, det er for at anerkende os og motivere dem. Vores hjerner er lidt mere udviklede, og vi har en anden tilgang.
Martin: I vores klasse er der stor forskel på niveauet! Jeg tror også, det handler om den måde, skolen er bygget op på. Vi drenge vil helst have action hele tiden, hvor pigerne er bedre til at sidde stille og lytte til, hvad læreren siger. Det ville hjælpe, hvis vi kunne lave en opgave, hvor vi kunne se, hvad det skulle blive – en hverdagsopgave, som vi lavede et projekt ud af.
Havanna: Jeg tror, der er blevet skabt en forventning til pigerne, som gør, at man føler et pres. I gruppearbejde, hvis det er blandede grupper, ved man som pige, at man skal tage styringen og bliver den, der skal sidde og tjekke det hele igennem inden aflevering. Det er faktisk ikke så rart.
Er det ligefrem en ulempe at være dreng i skolen?
Martin: Det kan det godt være – men det kan også være en ulempe at være en pige. Jeg tror, at vi drenge kan være lidt irriterende at gå i klasse med. Der ville nok blive lavet mere, hvis der kun var piger i klassen. Vi er jo også med til at gøre det langsomt, og lærerne skal hele tiden holde møder om os.
Astrid: Ja, på mange punkter kan det også være dårligt at være pige. Miljøet smitter af: Hvis du er i en gruppe, som alle sammen vil have 12, så skal du leve op til de forventninger.
Martin: Jeg synes generelt, at de voksne er meget sådan ”drengene laver ballade” eller ”I har ikke lavet lektier” – det kan være irriterende, hvis man faktisk har lavet det.
Havanna: Pigerne kan også få et frikort, for eksempel hvis pigerne vil have fri til et eller andet, så tænker lærerne, at de virkelig mener det, men hvis drengene spørger, så vil de bare pjække. Pigerne kan på en måde gøre, hvad de vil, fordi lærerne har så stort tiltro til dem.
Martin: Det er rigtigt. Pigerne bliver generelt set som mere ordentlige end os – og vi er også mere uordentlige. Men i de situationer, hvor det står lige, er det altid drenge, der får skylden.
Havanna: Ja, henne i klassen kan det godt være sådan, at det faktisk var en pige, der snakkede, men lærerne siger ”Ti stille!” og kigger over på drengene. Fordi det tit er dem, men ikke altid.
“Det er nok svært at lave om på skolen, blot fordi drengene har brug for en pause. Men skolen ER mere indrettet til pigerne end til drengene,” siger Astrid Kjær Ernst.
Er der højere forventninger til pigerne?
Astrid: Ja. Hvis der er en dreng, som er vant til at få 4, kan han hurtigt rykke op til en god karakter, hvis han lige gør lidt mere. Hvis pigen bare skuffer en lille smule, kan hun hurtigt rykke ned.
Havanna: Især i mundtlige fremstillinger, hvis der er en person, der ikke har sagt så meget, men pludselig siger noget, smiler og slår lidt ud med armene, selv om der ikke er et specielt højt niveau, så kan personen pludselig få en meget høj karakter.
Martin: Jeg synes nogle gange, at pigerne har sikret sig en karakter, fordi de normalt er gode.
Astrid: Det er også rigtigt.
Havanna: Ja, det er dét med frikortet.
“Vi er også mere uordentlige, men i de situationer, hvor den står lige, er det altid drengene, der får skylden,” siger Martin Friis Gaard.
Forventer I også selv meget af jer selv som piger?
Havanna: Ja – i vores klasse har vi altid fået at vide, at vi har et højt niveau blandt pigerne, og der kommer vi nemt til at sammenligne os. På en måde, så man bliver ked af at få 10, hvis andre får 12. Det kan meget hurtigt blive en konkurrence, og lærerne kan også lave sjov med os ”12-tals-piger”, men vi forventer det også af os selv, og så er det nemt at blive skuffet.
Astrid: I bund og grund skal man jo følge sit eget tempo og drive, men vi er blevet ’gode’ til at sammenligne os med hinanden. Og det skal man jo bare overhovedet ikke.
Er det relevant at kigge på køn i folkeskolen?
Astrid: Ja, det er et godt emne at have fokus på, for hvis det fortsætter, kan pigerne jo ende med at få stress, og drengene kan ende med at blive ligeglade og komme ud i nogle miljøer, de ikke skal ud i. Men jeg synes ikke, man skal dele skolen op, for der skal være lidt af det hele.
Havanna: Det må være demotiverende at få at vide, at man ikke forventer noget af drengene. Nogle gange er det godt at have et mål – jeg bliver selv glad af det.
Martin: Jeg tror, det ville hjælpe, hvis der var mere fokus på det. Drengene fra min klasse har brokket sig over især det med, at pigerne får bedre karakterer.
Astrid: Selvfølgelig er det fedt for os som piger at få anerkendelse, men det skal ikke være nedladende over for drengene.
Havanna: Løsningen er i hvert fald IKKE at dele op i køn, for det sociale er så stor en del af at gå i klasse. Jeg tror, at meget af det her stammer fra en generel samfundsopfattelse. Det er mere forventet, at drengene skal lave ”drengestreger” og være klassens klovn, og det er jo faktisk en gammeldags opfattelse. Jeg kender også drenge, der går op i skolen.
“Det kan godt blive alt for seriøst for os piger. Hvis vi kune var piger, ville det gå galt til sidst. Det er vigtigt, at vi også ind imellem tager en chill pill,” siger Havanna Bloy Price.
Hvad kunne skolen gøre bedre?
Havanna: Det er svært, når alle lærer forskelligt, og det er skolen ikke bygget op til nu – det ville også kræve en masse ressourcer.
Astrid: Man skal se det fra begge parters side. Man kan hurtigt sige, at pigerne får for meget anerkendelse, så det skal vi have skruet ned for, men det kan jo være, vi har brug for det!
Martin: Jeg synes, der skulle være lidt mere fart på og mere praktisk. Sådan som vi også kommer til at arbejde senere i livet.
Astrid: Jeg tror, skolen er indrettet på den måde, den er, af en grund, fordi vi skal ud i samfundet med en bestemt viden. Det er svært at lave om på, blot fordi drengene har brug for en pause. Men skolen ER mere indrettet til pigerne end til drengene.
Havanna: Pigerne har en fordel allerede fra nulte. Men jeg synes også, vi hjælper hinanden. Vi hjælper måske drengene med at koncentrere sig, og de kan hjælpe os med at slappe lidt af. Der er harmoni, i hvert fald i vores klasse. Det kan blive alt for seriøst for os piger – hvis vi kun var piger, ville det gå galt til sidst. Det er vigtigt, at vi også indimellem tager en chill pill.
Udgivet: april 2021