Vælg side

Styrk dit barns faglighed med bevægelse

Gør lektierne til en leg! Som forælder kan man på en sjov og motiverende måde træne forskelligt fagligt stof med sit barn samtidig med, at I begge får bevæget sig. Dansk Skoleidræt har lavet en række øvelser til Skolebørns læsere, så det er bare om at komme i gang.

Dansk i indskoling og mellemtrin:

Styrkestikord

Det lærer dit barn: At bruge stikord eller nøgleord fra en tekst til at skabe overblik.

Sådan gør du: Tænk på et eventyr, en begivenhed, et digt, en avisartikel eller lignende – gerne noget, som du ved, at dit barn arbejder med i skolen lige nu. Barnet skal så lave styrkeøvelser eller konditionsøvelser (eksempelvis mavebøjninger, englehop eller høje knæløftninger) og optjener en ledetråd efter fem gentagelser. Fortsæt indtil barnet kan gætte, hvad du tænker på. I kan også aftale, at forkerte gæt giver en trillebørtur rundt om spisebordet eller lign. Byt eventuelt roller.

Rumpestavning

Det lærer dit barn: Stavning af de mest almindelige ord, diktatord eller ord fra et bestemt tema i undervisningen.

Sådan gør du: Hav en liste med staveord, som du læser op et efter et. Dit barn skal stå på en stol og skrive ordet i luften med rumpen. Dette forsætter indtil han/hun har stavet alle ordene rigtigt. Du kan også stille barnet spørgsmål til en tekst, som de har for i skolen. Dit barn skal så skrive svaret med rumpen. Hvis det er svært at stave med rumpen, kan han/hun gøre det med albuen eller næsen.

Variation

  • Kan også laves med et fremmedsprog
  • Kan laves med regnestykker, hvor facit skrives med rumpen.
  • Kan laves med ord fra en bestemt ordklasse.
  • Kan laves med et par kammerater, som på skift trækker et kort, og de andre skal gætte ordet.
  • Laves øvelsen med yngre børn, så brug små ord med få bogstaver eller træn skrivning af et enkelt bogstav. Skriv vokaler med hånden og konsonanter med rumpen.

Matematik for indskoling og mellemtrin:

Spil mur med tabeller

Det lærer dit barn: Træning af tabeller, multiplikation etc.

Det skal du bruge: En fodbold og en mur.

Sådan gør du: Find et sted i nærheden af dit hjem, hvor der er en mur. Giv dit barn et regnestykke – for eksempel 7×3. Barnet skal svare det rigtige resultat ved at sparke bolden mod muren (I kan eventuelt skiftes til at modtage og sparke bolden). Svares der forkert, råbes der ”fejl”, og barnet skal nu hoppe 10 sprællemænd, mens han/hun siger en af de tabeller, regnestykket involverer – i dette tilfælde 3- eller 7- tabellen. Øvelsen kan også laves med en ven.

Variation:

  • I stedet for at sige gangestykket kan spørgeren sige resultatet, og så skal der svares med et gangestykke.
  • Vælg forskellige øvelser, når der svares forkert. Fx styrkeøvelser: armstrækkere, mavebøjninger, rygbøjninger eller andre sjove øvelser som eksempelvis sjippe i tov 10 gange, hulahopring 10 gange om maven, gynge 10 gange på en gynge, hinke frem og tilbage i en optegnet hinkerude.

Lav krops-skulptur

Det lærer dit barn: Geometriske former, træning i at måle vinkler.

Det skal du bruge: Eventuelt vinkelmåler og lineal.

Sådan gør du: Lad en søskende, kammerat eller dig selv danne en figur med kroppen med flest mulige rette vinkler, spidse vinkler, stumme vinkler, cirkler, trekanter eller firkanter – afhængig af hvilke type vinkler og figurer barnet arbejder med i skolen. Barnet skal med lukkede øjne tælle antallet af vinkler eller former og derefter prøve at danne den samme figur. Barnet må nu åbne øjnene og få vist den rigtige figur. Nu skal barnet tegne figuren og markere vinklerne eller formerne. Vinkler kan måles med en vinkelmåler.

Variation: Lad barnet selv skabe vinkler eller figurer ved at bruge dig eller en ven som en klump modellervoks.

Fremmedsprog (begynder):

Control the robot

Det lærer dit barn: At tælle på engelsk, fransk, tysk eller et fjerde sprog og sige simple kommandoer.

Det skal du bruge: Tørklæder, bolde/kugler lavet af avispapir/sølvpapir.

Sådan gør du: Fordel boldene/kuglerne på et græsareal i haven, gården eller indenfor i stuen. Giv dit barn et tørklæde for øjnene og giv “den blinde” ordrer om, hvordan han/hun skal gå, fx. ”walk”, ”run”, ”stop”, ”pick up the ball”. Få samlet så mange bolde/kugler sammen som muligt og tæl dem på fremmedsproget. Når alle er talt, fordeles boldene igen, og nu er det din tur til at gå, og dit barn dirigerer på fremmedsproget. Gør det sværere ved at placere boldene oppe, nede, på hylder, i skuffer etc.

Fremmedsprog (let øvet – øvet):

Become a guide

Det lærer dit barn: at udtrykke sig på et fremmedsprog med en klar og forståelig udtale.

Sådan gør du: Gå en tur sammen med dit barn i området, hvor I bor eller hjemme hos jer selv. Du er ”turist” og dit barn er guide, som skal beskrive de ting, I møder på jeres vej. Spørg ind til de informationer, der bliver givet. Når I kommer tilbage kan dit barn eventuelt lave en beskrivelse af de ting, som I har set.

Blind passager

Det lærer dit barn: Ordforråd og stavning

Sådan gør du: Lad dit barn agere “blind” og før ham/hende rundt til ting i jeres hus. Den ”blinde” passager åbner øjnene og siger tingens navn på engelsk. Når man fx. kommer til en stol og åbner øjnene, siger man “I see a chair, it is spelled: c-h-a-i-r”. Når I har været rundt ved et passende antal ting (fx fem ting), går I tilbage til start og skriver ordene ned.

Variationer:

  • Lav øvelsen som en gåde. Den ”blinde” skal huske det første bogstav i hver ting og føres rundt til forskellige ting, indtil forbogstaverne danner det ord, som føreren har bestemt.  Den blinde passager gætter ordet.
  • Til mindre børn: Start øvelsen med at udpege ting i lokalet med vokaler som forbogstav.
  • Den blinde passager styres på følgende måde: Frem = prik på ryggen, venstre = prik på højre skuldre, højre = prik på venstre skuldre, baglæns = 2 prik på ryggen, stop = lille klap på hovedet. Find selv på andre styreformer.

Natur og Teknologi, historie, samfundsfag etc. (mellemtrin og udskoling):

Memory

Det lærer dit barn: At placere aktuelle begivenheder på et atlas – eller alt mulig andet.

Sådan gør du: Lav små papirskort med eksempelvis aktuelle begivenheder og lande/verdensdele, hvor det foregår, der passer sammen i par (fx Ebola-epidemien og Vestafrika). I kan også lave det sammen. Spred kortene ud på gulvet i en kvadratisk form med bagsiden opad. I et andet rum eller udenfor lægges kortene med landenavne på samme måde ud i kvadratisk form og med bagsiden opad. I skal skiftes til at vende en brik fra hvert sted, og det gælder om at finde et stik med en aktuel begivenhed og et land/verdensdel, der hører sammen. I må kun vende én brik i hvert rum ad gangen. Fortsæt indtil alle stik er taget.

Variation

Kan laves med mange fag og opgaver, ovenstående forslag er blot et eksempel. Prøv også med:

  • Engelske/danske ord
  • Brøker og procenter
  • Regnestykker og facits
  • Flag og lande
  • Antonymer

Legen kan også gøres til en konkurrence ved fx at spørge: “Hvor mange par kan du få på 5 minutter?”

Udgivet: november 2014

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.