FOTO: ISTOCK
Podcast om uro i klassen:
Hvordan kan uro i klassen påvirke et barns trivsel og læring? Hvad kan man gøre for at mindske den forstyrrende uro? Og hvilken rolle spiller samarbejdet mellem forældre og skole i denne forbindelse? Det forsøger eksperter at give et bud på i denne udgave af Spørg om skolebørn.
Eller i din foretrukne podcastafspiller:
Podimo
Apple Podcast
Spotify
Google Podcast
”Der er en gruppe i hans klasse, der har været enormt forstyrrende grundet udadreagerende adfærd. Det kan både være én, der har kastet en stol og væltet et bord. Elever, der ikke kan finde ud af at gå i skole så at sige – at sidde på en stol og modtage undervisning.”
Sådan fortæller en forælder i indledningen til denne udgave af Spørg om skolebørn. Undersøgelser viser, at over halvdelen af forældre til skolebørn oplever, at der er meget forstyrrende støj i undervisningen. Og der er andre undersøgelser der viser, at en tredjedel af eleverne selv mener, at de elever, der skaber støj og uro i klassen, ikke bør være i klassen.
I denne podcast lytter vi til en forælderstemme om uro, og vi ser nærmere på fænomenet uro i klassen:
- Hvordan kan uro påvirke et barns trivsel og læring?
- Hvad kan man gøre for at reducere uhensigtsmæssig uro?
- Hvilken rolle spiller samarbejdet mellem forældre og skole i denne forbindelse?
Hør også, hvordan Lyngby Private Skole arbejder for at sikre et godt læringsmiljø præget af anerkendelse og respekt for hinanden blandt andet for at sikre et godt læringsmiljø.
Læs mere om uro i klassen:
Medvirkende i podcasten:
Jimmy Harder
Jimmy Harder er lektor ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor han underviser og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter i tæt samarbejde med landets folkeskoler. Han har tidligere været skolelærer og afdelingsleder på en folkeskole.
Rikke Alice Bille
Rådgiver og leder af Forældrerådgivningen hos Skole og Forældre. Har tidligere arbejdet med specialundervisning i folkeskolen. Er cand.pæd.pæd., uddannet lærer, master i organisatorisk coaching og læring og læser til psykoterapeut.
Andy Højholdt
Studievært
Studievært i Spørg om Skolebørn. Er til daglig ansat ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Dér står han blandt andet bag podcasten Spørgetimen, og så han er forfatter til en række bøger målrettet lærere og pædagoger i skolen. Han er uddannet cand.scient.soc. fra Roskilde Universitet med en videreuddannelse som analytisk journalist.
SØGER DU RÅDGIVNING OMKRING ET GODT LÆRINGSMILJØ?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68
'Spørg om skolebørn' er en podcast, hvor du i hvert afsnit kan møde en forælder, der har oplevet udfordringer med sit barns skolegang.
Temaerne er udvalgt på baggrund af de spørgsmål, som forældre typisk ringer til Skole og Forældres forældrerådgivning om. Forældrenes oplevelser bliver diskuteret af en ekspert på området og lederen af Forældrerådgivningen.
Podcasten er produceret af Københavns Professionshøjskole og Skole og Forældre.
Lyt til alle afsnit af podcasten Spørg om skolebørn:
Udgivet: april 2022