![Film skal da ses…med hele klassen](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2020/03/Skærmbillede-2020-03-23-kl.-13.37.51-150x150.png)
![Forældre: Vores børn sættes i bås](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Illu_INTRO_A3_godkendt-1-e1575634197389-1280x640.jpg)
Når børn sættes i kasser
7 ud af 10 forældre oplever, at deres barn har fået en bestemt rolle i klassen, viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Her kan du læse, hvad nogle af dem har oplevet.
ILLUSTRATION: ANNE-SOPHIE HELGER
KILDE: Åbne besvarelser fra undersøgelse foretaget i oktober 2019 med besvarelser fra 874 forældre, der har tilmeldt sig Skolebørns nyhedsbrev.
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Roller-går-ud-over-sammenholdet_Har-opgivet-lærerne_semibold2.jpg)
LÆS OGSÅ: Ballademager, nørd eller klassens klovn? Det skader trivsel, faglighed og fællesskab, når børn puttes i kasser, viser ny undersøgelse
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Blev-hjulpet-ud-af-negativ-rolle.jpg)
LÆS OGSÅ: 9 gode råd: Hver fjerde forældre til børn i folkeskolen har oplevet, at de andre forældre i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle. hvordan undgår vi det?
Hvem propper eleverne i kasser?
%
af forældrene har oplevet, at en eller flere LÆRERE har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.
%
har oplevet, at ANDRE ELEVER i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.
%
har oplevet, at ANDRE FORÆLDRE i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Pres-at-være-populær_Ordblind-set-som-dum-1.jpg)
LÆS OGSÅ: Rollen som dygtig kan få negative konsekvenser. Læs hvordan det gik med to elever.
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Stemplet-som-ballademageren.jpg)
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Forældre-kører-hetz_Forældre-udelukker.jpg)
Hvilken betydning oplever forældrene, at fastlåste roller har for deres barn?
%
mener, at det har en negativ betydning for deres barns TRIVSEL.
%
mener, at det har en negativ betydning for deres barns FAGLIGE UDVIKLING.
LÆS OGSÅ: Troen på, at “jeg er nogen” og “jeg kan blive til noget”. Det kan vi alle hjælpe børnene med, skriver Skole og Forældres formand, Rasmus Edelberg.
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Hvorfor-siger-du-ikke-noget-1.jpg)
LÆS OGSÅ: Ny klasse hvert halve sætter eleverne fri af faste roller og styrker fællesskabet
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/12/Forældre-sætter-børn-i-bås_Når-de-samme-larmer.jpg)
LÆS OGSÅ: Læreres brug af dygtige elever: “Det er klart, at det kan overdrives”
Kilde: Undersøgelse foretaget i oktober 2019 blandt tilmeldte til Skolebørns nyhedsbev med besvarelser fra 874 forældre til børn i folkeskolen
Udgivet december 2019