Diskotek

Fede hits for fuld udblæsning fylder dansegulvet med glade børn. Og forældrene kan lade ørepropperne blive hjemme og skrue op for hyggesnakken med de andre forældre.

TEKST: Forældrefiduser
FOTO: Paul Zoetemeijer

Lån et af skolens lokaler eller måske et fælleshus og indret det til diskotek. Familierne tager selv mad, drikkevarer og service med. Forældrene i aktivitesgruppen, der står for arrangementet, aftaler indbyrdes hvem, der skal tage kaffe og te med til alle deltagerne. Og så åbner klassens bod med salg af snacks til store og små. Måske vil klasselæreren gerne bruge lidt af en undervisningstime sammen med børnene, hvor de laver en liste med musikønsker. Så er der lagt op til stopdans og tøsefnis.

Derfor …

De fleste børn er glade for musik og bevægelse. Forældrene kan snakke sammen på kryds og tværs, mens børnene danser og leger i et lokale på skolen, der i dagens anledning er indrettet som ”diskotek”. Forældrene får lejlighed til at opdage, hvis der er et barn, som er lidt alene og trænger til at blive inviteret mere ind i fællesskabet.

Ting, I skal bruge:

  • Musik og musikanlæg/højtalere
  • Diskokugle(r)
  • Snor og tape til balloner Lyskæder el. kulørte lamper Evt. festlig dug til bod
  • Byttepenge og cigarkasse til boden
  • Prisskilt til boden
  • Kander til saft
  • Affaldssække til oprydning

Indkøb Husk at aftale, hvem der er ansvarlig for at huske hvad.

Indkøbsliste (20 personer):

  • 1 flagrække
  • 50 krus til saft, kaffe og snacks
  • 1 l mælk til kaffen
  • 5 poser
    popcorn
  • 4 bakker saltstænger
  • 5 bakker cocktailtomater
  • Forberedelse: 3 timer til invitation, tilmeldinger, indkøb og koordinering af lokale/pynt/anlæg og klassens bod. 

    Varighed: 3-4 timer en aften.

    Sted: Skolen eller fælleshus.

    Deltagere: Klassens børn og voksne.

Trin for trin planlægning af en diskoteksaften

Aftal dato, tidspunkt og sted.

  • Meld dato ud til forældrene med det samme, så de kan notere den.
  • Find en weekend i god tid, og invitér til kl. 17:00-20:30.
  • Et godt sted kan være skolens gymnastiksal eller et fælleshus. Der skal være plads til at spise, danse og hyggesnakke. Husk endelig at booke.

Skriv en festlig invitation, der deles ud i klassen og via ForældreIntra.

Husk at skrive:

  • Hvad familierne skal medbringe (ret til buffet, drikkevarer, evt. bestik, tallerkener og glas, saft/kaffe/te til boden og mønter til at købe for).
  • Navn, tlf.nr. og e-mail på en kontaktperson.
  • Hent en skabelon til en invitation her.

Involvér klasselæreren.

  • Inviter med, men respektér, hvis læreren ikke kan deltage.
  • Aftal, om læreren skal dele invitationen ud i klassen og samle tilmeldinger ind.
  • Aftal, om klassen kan lave pynt og musikønsker.
  • Find en skabelon til en musikønskeliste her.

Sæt en seddel op på døren i klasselokalet, hvor familierne kan skrive, hvad de medbringer.

  • Skriv også, hvornår man senest kan skrive sig på.
  • Del sedlen op i grøn salat, fyldig salat, kød, brød og smør og dessert.

Send en venlig reminder ud før tilmeldingsfristen sammen med et overblik over, hvad der medbringes (sedlen fra døren).

Gør, hvad I kan for at få alle børn med.

  • Ring til de forældre, der ikke har meldt tilbage inden for tidsfristen.
  • Tjek med de familier, som ikke kommer, om barnet kan komme alene.
  • Tilbyd at hente og bringe barnet, hvis forældrene er forhindrede.

Forbered en bordplan, så familierne blandes godt og grundigt.

  • Én person fra halvdelen af familierne lægger sin sko i en plasticsæk. Barnet fra den anden halvdel trækker en sko, og de to familier matches.

Aftal, hvem der sørger for indkøb, velkomst, bod, musik, pynt og oprydning.

På selve aftenen

  • Initiativgruppen mødes før tid for at pynte op, gøre klar til buffet, sætte borde og stole op, forberede boden og ordne musikken.
  • Når alle er kommet, så byd velkommen, og fortæl lidt om aftenen.
  • Sæt bordplanen i gang, og opfordr børn og voksne til at mingle.
  • Slut af med at sige tak til alle for en hyggelig aften, og hør, hvem der vil hjælpe med oprydningen.

Fordel opgaverne blandt jer. Jo flere I er om at dele ansvaret, desto lettere er det for alle.

Udgivet: 2014