Kendskab giver venskab

Det er skønt at have gode legekammerater, men det er en hård oplevelse for de børn, der ikke er med i legen. Legegrupper gør det nemt og naturligt at lege på kryds og tværs. Sammenhold og tolerance bliver naturligt.

TEKST OG FOTO: FORÆLDREFIDUSER

Godt begyndt, halvt fuldendt

Brug legegrupperne til at bygge et godt sammenhold tidligt i skoleforløbet frem for til at reparere en klasse med dårligt fællesskab. Med legegrupper styrkes sammenholdet i klassen, og det bliver både nemmere og mere naturligt at lege på kryds og tværs.

I legegrupper besøger børnene på skift hinandens hjem et par timer. Lav grupper, der er mixet på tværs af elevernes køn hvor de bor, hvem de plejer at lege med mm. Der skal ikke arrangeres særlige ting eller serveres det store kolde bord. Bare hold det simpelt, så finder børnene hinanden. Meningen er, at de kan opdage, at hov – den her klassekammerat er da faktisk meget sjov at lege med. 

Forberedelse: Inddeling i grupper. På skift invitation til legegruppe.

Varighed: På skift i 2-3 timer pr. legegruppe.

Sted: På skift i de aftalte legegrupper.

Deltagere: Klassens børn.

  • Alle børn er med, og vante legemønstre brydes.
  • Børnene oplever hinandens hjem og leger sammen med børn, som de måske ikke naturligt ville lave legeaftaler med.
  • Forældre lærer hinanden og børnene bedre at kende.

Download: Skabelon til dannelse af legegrupper

Download: Forældrebrev om legegrupper

Når legegruppen skal på besøg hos dig

Legegrupperne holdes der, hvor det passer værtsforældrene bedst, men det er en god idé at spørge de øvrige forældre i legegruppen om børnene kan på det valgte tidspunkt. Børnene kan hentes fra skole/fritidsordning, men weekenden kan også være en mulighed. 2-3 timer er passende. Holder I legegruppe på en hverdag, kan I bede forældrene hente kl. 17.30.

Inviter hjem, og hold det simpelt. Ikke på burgerbar eller i legeland. Kniber det at være hjemme, så gå på legepladsen.

Hav et par lege i baghånden, men kun hvis det bliver nødvendigt. Læs mere på: Lege der bringer sammen

Alle børn behøver ikke lege samme leg, men sørg for, at alle er med.

Slut af med en kop kaffe, når forældrene henter. Bare lige for at vende dagens begivenheder og sætte ansigt på hinanden.

Passer det dig dårligt at have legegruppe, så vær ikke for stolt til at bytte eller lade en anden forælder have legegruppen. Fokusér på, at I gør det for jeres eget barn og de andre børns skyld.

Derfor …

Alle børn er med, og vante legemønstre brydes.

Sammenholdet styrkes, og tolerancen vokser.

Børnene oplever hinandens hjem og leger med nogle, som de måske ikke naturligt ville lave legeaftaler med.

Forældrene lærer hinanden og børnene bedre at kende. Legegrupper mindsker risikoen for mobning.

Trin for trin planlægning af legegrupper

1. Nedsæt en gruppe af forældre, og udpeg en tovholder.

 

2. Inddrag klasselæreren.

  • Fortæl om jeres ønske, og hør evt. gode erfaringer fra læreren.
  • Hør lærerens input til, hvilke børn der kan have gavn af at være i gruppe sammen. Eller være adskilt. Bed læreren lave grupperne eller få hendes/hans input til, hvilke børn, der vil have gavn af at være sammen hhv. være adskilt lige for tiden. I kan også lave grupperne ved ren lodtrækning.

3. Lav legegrupper med 4-5 børn

Legegrupper skal ikke gøres fancy. Hverken mht. traktement eller underholdning. Det er ikke fødselsdag i miniformat.

4. Skriv om idéen til alle forældre, og fortæl, hvordan grupperne er fordelt.

  • Fortæl, hvad legegrupper er, og hvorfor I arrangerer det.
  • Send skemaet med grupperne, og fremhæv, at forældrene skal lægge mærke til, i hvilken måned de skal invitere. Bed dem bytte med andre i legegruppen, hvis måneden passer dem dårligt.
  • Skriv, hvornår der dannes nye grupper.
  • Download skabelon til brevet: Forældrebrev om legegrupper

5. Sørg for, at forældre fra initiativgruppen starter med at invitere hjem.

  • Hold ambitionsniveauet lavt, hvad angår aktiviteter, mad og drikke. Ambitioner smitter, skaber skel og kan være svære at leve op til. Det er ikke til gavn for forældre eller børn.

6. Brug forældremøderne til at følge op og lige vende, hvordan legegrupperne fungerer. Hør også, hvad læreren oplever.

 

7. Når skoleåret er omme, kan I danne nye grupper. Brug skemaet til at rotere, så er det nemt at sikre, at alle bliver godt blandet.

Udgivet: 2014