Vælg side

Hip hurra – sådan fejrer vi fødselsdag

Som forælder kan du gøre meget for, at klassens fødselsdagsfester bliver gode og sjove – for alle børn. Få lavet en aftale blandt klassens forældre, så er I godt på vej.

TEKST: FORÆLDREFIDUSER
FOTO: Gaelle Marcel, Unsplash

Forældreaftaler

  • Holder man fødselsdage hver for sig, eller skal I fx overveje fællesfødselsdage?
  • Hvem inviterer man med til fødselsdage? Enten hele klassen, drengegruppen eller pigegruppen, så ingen føler sig fravalgt.
  • Giver børnene gaver? Køber fødselsdagsbarnets forældre en fælles gave fra hele klassen? Hvad må gaven koste?
  • Skal der være ½ times forældrekaffe ved afhentning? En hurtig og effektiv måde at få lidt bedre kendskab til hinanden og vise børnene, at forældrene taler godt sammen. Det smitter nemlig af på børnene.

Forældrekaffe

Forældrene mødes over en kop kaffe ½ times tid, når børnene hentes. En hurtig og effektiv måde at få lidt bedre kendskab til hinanden og vise børnene, at forældrene taler godt sammen. Det smitter nemlig af på børnene.

Inviter til fællesfødselsdag

Fællesfødselsdage er, når klassens børn fejres i gupper. Alle er med i en gruppe og hele klassen inviteres hver gang. 

I 2.A på Skolen ved Bülowsvej på Frederiksberg har  forældrene aftalt at slå fødselsdagene sammen. Forældrene er inddelt i tre fødselsdagsgrupper, alt efter hvilken årstid børnene har fødselsdage. Louis far, David, fortæller:

“Jeg var selv en af dem, som ikke var helt enig i beslutningen om fællesfødselsdage. Men jeg må indrømme, at det er nemt, børnene er glade, og som en rigtig god sideeffekt lærer vi forældre hinanden meget bedre at kende på kryds og tværs, mens vi planlægger. Også på tværs af børnenes køn.”

Sådan bakker du op

  • Prioritér invitationer til fødselsdage højt. At dit barn ikke ønsker at deltage er ikke en god grund til at melde afbud.
  • Respektér den måde klassens forældre har aftalt at holde fødselsdagene på.
  • Fødselsdage behøver ikke at være det store udstyrsstykke, det er vigtigere, at holde dem enkle, hyggelige og sjove for børnene.
  • Tal åbent om forskellige måder at holde fødselsdage på. Det er netop spændende, hvis der er forskel. Husk at selv en lille kritik kan ramme et barn hårdt på sin families muligheder og valg.
  • Hold dig til det aftalte gavebeløb. Ingen skal have deres værd målt i en gaves pris og størrelse.

Derfor …

I er flere om at arrangere, det er nemmere for den enkelte. Forældrene lærer hinanden godt at kende, mens der lægges planer. Også på tværs af børnenes køn. Det er godt for samarbejdet. Alle bliver fejret, og alle har nogle at fejre sammen med. Drenge og piger samles til stor gavn for klassens sammenhold. Børnene synes, det er sjovt.

Trin for trin planlægning af fællesfødselsdage

Fællesfødselsdage er, når klassens børn fejres i grupper. Alle er i en gruppe. Hele klassen inviteres.

1. Forældrene deles ind i fødselsdagsgrupper alt efter, hvilken måned børnene har fødselsdag i.

Saml grupperne, så der fejres fødselsdag 3 eller 4 gange om året.

2. Hver gruppe aftaler dato for fødselsdagen og melder den ud på ForældreIntra, så der kan sættes kryds i kalenderen.

3. Grupperne mødes for at stemme forventningerne af og starte planlægningen.

Hvor lang skal fødselsdagen være?

Hvor skal ambitionsniveauet ligge? Et godt råd er – IKKE at lave et udstyrsstykke, men at holde det simpelt, men sjovt.

Har nogen et fælleshus eller god plads derhjemme? Eller skal I fx høre, om skolens hal er ledig, eller finde en god legeplads et sted?

4. Når rammerne er fastsat, så lav et lille fødselsdagsmøde med børnene.

Hør børnene, hvad de godt kunne tænke sig. Vær opmærksom på, at alle børnene kommer til orde.

Hvor lang skal fødselsdagen være?

Inden mødet kan hvert forældrepar tage en lille snak med deres barn om ønsker til dagen – inden for rammerne. Også så børnene ved, at til en fællesfødselsdag er der flere, der bestemmer.

Slut med at fortælle børnene, at nu har forældrene skrevet deres ønsker ned og vil sætte sig sammen for at planlægge fødselsdagen.

Alle fødselsdagsbørn skal føle sig i centrum.
Aftal, hvordan I gør. Lad fx børnene pakke deres gaver op én efter én, mens alle ser med.

5. Skru dagen sammen, og sørg for, at alle børn får indflydelse. Hver forælder fortæller sit barn, hvordan dagen bliver.

6. Nu skal forældrene fordele opgaverne imellem sig.

  • Lokale, pynt og musik.
  • Mad og drikke kan med fordel fordeles mellem flere, så én bager boller/kage, én sørger for frugt og snacks, én sørger for drikkevarer, og én laver kyllingespyd og grøntsager, eller hvad I nu skal have.
  • Underholdning – lege, skattejagt eller hvad det nu kan være.
  • Oprydning.

7. Skriv en indbydende invitation, der deles ud i klassen og sendes via Aula. Husk at skrive:

  • At børnene kan hentes og bringes, hvis forældrene ikke kan.
  • Navn, tlf.nr. og e-mail på en kontaktperson.
  • Download skabelonen: Invitation til fødselsdag

8. Gør, hvad I kan for at få alle børn med.

  • Ring til de forældre, der ikke har meldt tilbage inden for tidsfristen.
  • Tilbyd at hente og bringe barnet, hvis forældrene er forhindrede.

Udgivet: 2014

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.