Forældre: Mere variation i skolen, tak!
Forældre sukker efter mere aktiv, praktisk og kreativ undervisning, for de oplever, at deres børn keder sig, når skoledagen bliver for stillesiddende og ensformig. Med folkeskolereformen skulle eleverne få en mere spændende skoledag, men variationen i undervisningen fulgte ikke med, da skoledagen blev længere.
TEKST: ANDERS KLEBAK OG MAGNUS MØLLER
ILLUSTRATION: MIA MOTTELSON
Mere end hver fjerde elev keder sig ofte i skolen. Det viser trivselsmålinger fra Dansk Center for Undervisningsmiljø – DCUM. Når man spørger forældrene, står det muligvis endnu værre til, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn, som 1.206 forældre til børn i folkeskolen har besvaret. 6 ud af 10 forældre oplever, at deres barn hver dag eller ugentligt synes, at skoledagen er kedelig.
Det tal er alt for højt, mener Nadia Holmgren, der er medforfatter til bogen Til kamp mod kedsomhed – i skoler og på ungdomsuddannelser fra forlaget Dafolo.
“Kedsomhed kan være et tegn på mistrivsel og kan gå ud over læringen, så der er grund til at være bekymret,” siger hun.
Kedsomhed går ud over læringen
Men er det ikke bare forkælede forældre og elever, der tror, at alt skal være underholdende? Skal det ikke være kedeligt at gå i skole engang imellem?
Kedsomhed har altid været en del af skolelivet, forklarer Nadia Holmgren. Og korte perioder af kedsomhed, hvor eleven sukker længselsfuldt efter et frikvarter, udgør heller ikke noget problem. Men når et stort antal elever ifølge undersøgelserne keder sig ofte, skal vi tage det alvorligt, slår hun fast.
”Langvarig kedsomhed kan give stress og nedbryde elevernes selvtillid,” siger Nadia Holmgren og henviser til, at elever ifølge undersøgelser får et negativt selvbillede, når de keder sig.
Det giver også sig selv, at eleverne lærer mindre, hvis de ikke motiveres af undervisningen.
6 ud af 10
forældre oplever, at deres barn hver dag eller ugentligt synes, at skoledagen er kedelig
Undersøgelse foretaget i januar 2019 med besvarelser fra 1.206 forældre til børn i folkeskolen.
Besvarelserne er vægtet for køn
Forældre og elever vil have variation
En af de ting, der giver eleverne lyst til at lære, er når de (også) får brugt kroppen, kommer ud i den virkelige verden og afprøver teorien fra skolebøgerne i praksis. Det viser både danske og internationale undersøgelser.
”Dagen kan føles meget lang for eleverne, hvis der er meget stillesiddende arbejde og undervisning, hvor eleverne primært skal lytte,” lyder en af pointerne fx i rapporten Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fra 2018.
Samme oplevelse har forældrene i magasinet Skolebørns nye undersøgelse. Når de beskriver, hvad der ifølge deres børn kendetegner en kedelig dag i skolen, er et af de gennemgående svar, at dagen står på tavleundervisning, hvor eleverne sidder stille.
Omvendt ser det ud, når eleverne kommer hjem og fortæller deres forældre om en spændende skoledag. Så har eleverne typisk været aktive, været på tur eller lavet noget praktisk, hvor de oplever at kunne bruge deres viden.
Undersøgelsen viser desuden, at forældre, der oplever at børnenes skoledag mangler variation, i langt højere grad oplever, at deres børn keder sig i forhold til de forældre, der oplever at deres børn har en varieret skoledag. Kun 23 procent af forældrene oplever, at skoledagen i høj grad er varieret.
LÆS OGSÅ: Revolution af skoleskemaet
Variationen udeblev
Netop en skoledag, hvor eleverne ikke kun sidder med hovedet i bøgerne eller øjnene rettet mod tavlen, var en væsentlig intention med folkeskolereformen i 2013. Elementer som bevægelse, understøttende undervisning og åben skole skulle give eleverne en mere spændende skoledag. Selvom det blev vedtaget som lov, viser evalueringen af reformen, at elever og forældre må spejde langt efter den mere varierede skoledag, som de efterspørger.
”Ser man på lærernes undervisningspraksis, er skoledagen ikke blevet mere varieret, og kigger man bredt, er der ikke sket de store ændringer i forhold til den varierede skoledag i det hele taget,” konkluderer VIVE på baggrund af deres evaluering af folkeskolereformen.
“Idéen om, at når man lavede nogle længere skoledage, så skulle de til gengæld gøres spændende ved, at eleverne møder en mere varieret dag. Den ambition er ikke rigtig blevet indfriet – omend selvfølgelig i varierende grad,” siger Jens-Ole Jensen, der forsker i skoleliv ved VIA University College.