De 7 synder:
Sådan ødelægger du dit barns motivation

TEKST: MAJ CARBONI
ILLUSTRATION: FOTINI TIKKOU

1.

 

Sammenlign dit barn med andre

Fremhæv for eksempel nogle af de andre børn i klassen som gode eksempler for dit barn eller sammenlign dit barns karakterer med andres. Det kan svække dit barns motivation, hvis han/hun oplever ikke at kunne det samme som klassekammeraterne. Jo mere dit barn bliver optaget af at sammenligne sig, desto lavere vil hans/hendes forventning om at kunne klare en opgave være. Sammenligning gør desuden dit barns egen udvikling usynlig, hvilket også går ud over motivationen.

2.

 

Giv for store udfordringer

Hvis du opmuntrer dit barn til at arbejde med opgaver, han/hun ikke har forudsætninger for at løse, vil det give ham/hende dårlige erfaringer og en forventning om ikke at kunne klare andre opgaver.

3.

 

Giv utroværdig ros

Hvis du giver dit barn ros, selvom han/hun ikke har klaret en opgave, forstået stoffet eller anstrengt sig, vil barnet se rosen som utroværdig. Dit barn ved godt om han/hun har gjort et godt stykke arbejde. På den måde mister du din troværdighed og dit barn får indtryk af at, at du har lave forventninger til ham/hende.

4.

 

Se succes som gode resultater

Fortæl dit barn, at det vigtigste er, hvor godt han/hun klarer prøver og test – at det er vigtigt at gøre det bedre end andre. Det viser dit barn, at du værdsætter ham/hende alt efter hvilke resultater han/hun får.

5.

 

Bestem det hele

Det svækker dit barns motivation, hvis han/hun ikke oplever at
blive hørt og ikke har indflydelse på, hvordan I laver lektier,
træner tabeller eller laver andet fagligt.

6.

 

Forklar en fiasko med manglende evner eller en uretfærdig lærer

Hvis du forklarer et dårligt resultat med årsager, som dit barn ikke har kontrol over og ikke kan ændres, vil han/hun ikke have nogen grund til at tro, at resultaterne bliver bedre, fordi han/hun gør en større indsats.

7.

 

Se fejl som en fiasko

Så vil angsten for at fejle hurtigt true dit barns selvværd
og forhindre ham/hende i at springe ud i nye udfordringer og få ham/hende til at give hurtigere op.

Kilde: Pointerne er taget fra Motivation for læring af Einer M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik, udgivet på Dafolo i 2015.