Tag forældrenes corona-erfaringer alvorligt
TEKST: RASMUS EDELBERG, FORMAND I SKOLE OG FORÆLDRE
Kombiner den fysiske undervisning på skolen med digital undervisning derhjemme, så skoledagen føles kortere og mindre presset. Lav hjemmeundervisning nogle dage om måneden for de ældste elever eller giv nogle af eleverne med særlige udfordringer fjernundervisning i en periode – fx elever med skolevægring.
Ja, tak til bedre rengøring, kortere skoledage, færre fag på en dag, mindre klasser med mere ro og mere udendørs undervisning.
Ideerne, erfaringerne og holdningerne er mange, når vi i dette nummer af magasinet Skolebørn spørger forældrene, hvilke erfaringer og oplevelser de vil tage med sig fra “corona-skolen”.
Der har været både gode og dårlige erfaringer, de dårlige især fra perioden med helt nedlukkede skoler, hvor mange af forældrene til især indskolingsbørn stod uforberedt med et stort ansvar for børnenes læring.
Mit budskab til både skolens forældre og politikerne er, at vi i Skole og Forældre tager forældrenes erfaringer fra corona-skolen med i vores videre arbejde, når vi skal udvikle folkeskolen.
Vi tager det alvorligt, når forældre peger på, at klasser med færre elever også giver mindre uro i klassen. Vi tager det alvorligt, når forældre er glade for bedre rengøring på skolen og vi tager det alvorligt, når forældre til børn med særlige behov oplever digital undervisning hjemme i kortere perioder som en lettelse i hverdagen.
Vi har også spurgt skolebestyrelsesformændene, hvilke positive erfaringer, som skolerne har ført videre efter sommerferien. Her er det blandt andet bedre hygiejne, udendørs undervisning og undervisning i mindre grupper, som skolerne har taget til sig.
Jeg håber, at skolerne vil blive ved med at holde fast i de gode erfaringer, så corona ikke kun bliver en negativ oplevelse, men også en anledning til at stoppe op og overveje, hvordan vi gør tingene i folkeskolen.
Udgivet: november 2020