Forældre:Sådan påvirker skærmene vores børn i skolen

De fleste forældre er glade for skolens regler, når det kommer til mobiler og andre skærme. Det viser Skole og Forældres nye undersøgelse. Men de kunne godt bruge noget mere hjælp til at forstå og styre forbruget. For skærmene er i børnenes liv på godt og ondt.

TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
ILLUSTRATION: PIA OLSEN

%

svarer, at der er forbud mod, at deres børn bruger mobiltelefoner i timerne. 63% svarer, at der er forbud mod, at deres børn bruger mobiletelefoner i frikvartererne.

”Dejligt, at mit barn har et sted, hvor telefonen ikke bare kan gribes per automatik. I stedet er der grobund for at være nærværende i forhold til kammerater i pauserne og finde på, hvad man kan lave sammen.”

”Mit barn har aldrig fået lov til at tage telefon med i skolen, da jeg er meget imod den forstyrrende indvirkning i både undervisningen og det sociale samvær i frikvartererne. Det er nu lettere for ham, at reglen gælder ALLE i klassen/skolen.”

Regler er positive (men også lidt negative)

%

mener, at mobilreglerne på deres børns skole har en meget positiv betydning for deres barn. 17% mener, at de har en lille positiv betydning. Kun 3% mener, at reglerne har en negativ indvirkning og 2% en meget negativ indvirkning på deres børn.

”Forbuddet “tvinger” eleverne til at være sammen i pauserne, hvilket er positivt. Forbuddet lærer ikke eleverne, hvordan de håndterer/begrænser forbruget af mobiltelefon, hvilket er negativt.”

”Forbud kan være godt, men de skal også lære at håndtere deres behov for SoMe, da det ellers kan give problemer på uddannelse efter folkeskolen.”

”Vi oplever at vores datter er online, helt vildt meget, hvis ikke vi siger fra. Derfor er det dejligt, at skolen også har en mobilpolitik.”

”Det giver øget fokus på børns leg, trivsel og fællesskab samt deres relationsdannelse, når telefonen ligger derhjemme.”

Forældrene er engagerede i deres barns brug af skærm …

%

svarer, at de i høj grad oplever at have indblik i deres barns brug af skærm. 52% svarer, at de har indblik i nogen grad.

”Jeg vil gerne vide mere om online fællesskaber blandt børn og unge samt dårlige influencere og andet ekstremt, som børnene kan blive eksponeret for.”

”Jeg spørger ind, til hvad hun laver, og ser ofte lidt glimt af dialoger med venner. De er som oftest søde og fine. Er der uoverensstemmelser med nogen, hjælpes vi ad, så hun kommer godt ud af det. Hun laver Snapchat videoer med sine heste, dem ser jeg også. Det er det eneste, hun bruger Snapchat til.”

… men kunne godt bruge noget hjælp

%

svarer, at de i høj grad har behov for hjælp til at støtte deres barn i en god brug af skærm.

“Synes, det er svært at navigere i, hvad passende skærmtid er, da jeg heller ikke vil ekskludere min datter fra de sociale netværk, hun har med sine venner.”

”Jeg søgte anbefalinger, da han var mindre, men da var den fremherskende holdning, at man ikke kunne sætte tid på, hvornår skærmtid begyndte at være for meget. Man skulle selv vurdere, hvornår det kom i vejen for motion, sport, søvn og socialt samvær. Og der var toner af, at forældre måtte træde i karakter og klare det selv. Vi var i tvivl og fortryder mængden af skærmtid.”

%

af forældrene svarer, at de i nogen grad har brug for hjælp.

“Jeg har skærmtid for mine børn på min mobil, og vi drøfter det dagligt. Jeg er dog ked af, at det fylder alt for meget og er årsag til de fleste konflikter. Jeg er også meget trist over altid at skulle være kontrollant. Det kræver ekstreme ressourcer at skulle håndhæve regler. Forstår godt, at mange forældre giver helt op.”

Eleverne er ikke helt på linje med reglerne

%

svarer, at der skulle være forbud mod mobiltelefoner i timerne, hvis deres barn skulle bestemme. 20% svarer, at der skulle være forbud mod mobiltelefoner i frikvartererne, hvis deres barn skulle bestemme. 22% svarer, at der slet ingen regler skulle være for mobiltelefoner i skolen, hvis deres barn skulle bestemme.

“Jeg tror bare gerne, han vil have telefon hele tiden. Vil de fleste børn ikke det?”

”I starten var det træls, men hun kan godt se, at folk ikke kan styre det ellers.”

”Han ville helst have sin mobil hele tiden – derfor er det godt med regler.”

Forældrene er (næsten) på linje med reglerne

%

svarer, at der skulle være forbud mod mobiltelefoner i timerne, hvis de skulle bestemme reglerne. 56% svarer, at der skulle være forbud mod mobiltelefoner i frikvartererne, hvis de skulle bestemme reglerne.

”En praksis om ikke at bruge telefoner i undervisningen, så der ikke på den måde blev opfordret til, at eleverne får en telefon. Det skal være muligt at gå i folkeskole uden at have en telefon.”

“Jeg er undrende over, at man tolererer så meget larm og uro, men forbyder telefoner. Måske kunne nogle af de urolige elever finde ro i deres telefoner af og til.”

”En indsats for at lære lærerne at sætte tid af til at de kan være til stede for og med børn i det rum, hvor de normalt vil kunne tage mobilen frem. Mobilen er jo en erstatning af samvær.”

Skærmen er både positiv og negativ for børnene

%

svarer, at deres barns skærmbrug har en meget positiv betydning for barnets trivsel. 26% svarer, at skærmbrugen har en lille positiv betydning for trivslen. 11% Svarer, at deres barns skærmbrug har en meget negativ betydning for deres trivsel. 31% svarer, at skærmbrugen har en lille negativ betydning for trivslen.

“Han spiller meget med vennerne, så der er meget fælleskab. Når de ikke spiller sammen, spiller de fodbold. Han ser serier, når han er alene.”

”Meget sjov og meget viden om fx fodbold og økonomi. Men også meget tid låst i skærm fremfor at gå til noget, fx sport sammen med andre.”

”Hvis han i en periode er mere online end ellers, bliver han mere negativ. Jeg vurderer, det kan skyldes, at tonen er mere hård og negativ online end i ’den virkelige verden’.”

”Hun bruger den aktivt til at følge sine interesser og finde inspiration til kreativitet, leg og læring uden skærm, og den er i nogle situationer blevet nødvendig.”

Børnene spiller mest – og lærer en del

%

svarer, at børnene i høj grad bruger skærmen til at spille spil med andre. 33% svarer, at deres børn i nogen grad bruger den til at spille med andre. 19% svarer, deres barn i høj grad bruger skærmen til at spille spil alene. 45% svarer, at børnene bruger det til dette formål. 16% svarer, at deres barn i høj grad bruger skærmen til læring. 50% svarer, at børnene bruger skærmen til dette formål.

Til gengæld læser de ikke mange nyheder eller laver indhold

%

svarer, at børnene slet ikke bruger skærmen til at læse artikler eller se nyheder. 34% svarer, at deres børn kun gør dette i ringe grad. 44% svarer, at deres børn slet ikke selv laver indhold. 32% svarer, at deres barn kun gør dette i ringe grad.

VIL DU HAVE MERE INSPIRATION TIL LIVET SOM SKOLEFORÆLDER?
TILMELD DIG SKOLEBØRNS NYHEDSBREV
Klik her

Udgivet: Januar 2025