Sæt YouTube på dagsordenen i forældregruppen

Som kontaktforældre kan I være med til at sikre, at klassens forældre reflekterer over børnenes brug af YouTube. Det er vigtigt, for YouTube er stedet, hvor børn og unge finder alt fra underholdning til inspiration og fællesskaber. Mens voksne bruger Google til at søge information, bruger børn YouTube. Det kan fx være til at finde en kageopskrift, ideer til et fastelavnskostume eller tips til at lægge makeup eller spille FIFA og Minecraft. YouTube er i løbet af få år blevet børns foretrukne medie, og derfor er det også vigtigt, at forældregruppen i klassen tager stilling til det.

TEKST: CAMILLA MEHLSEN
FOTO: MAJ CARBONI

7 gode råd til kontaktforældre:

1. Sæt YouTube på dagsordenen til et forældremøde

Lad forældrenes fortælle om, hvordan børnene bruger YouTube, så forældregruppen kan få et indtryk af, hvad normen i klassen er. Er det rigtigt, at ”alle de andre” får lov til at se diss-tracks, hvor YouTubere gør grin med hinanden? Har mange børn i klassen profiler på YouTube?
Bliv klogere på klassens præferencer. Tal med forældregruppen om, hvad der optager børnene. Hvad fylder mest? Er det musikvideoer, spil, makeup eller andet? Hvilke YouTubere følger børnene? Hvordan bruger de videoerne? Er der nogle særlige forhold eller trends og tendenser, der gør sig gældende i netop jeres klasse?
Overvej at give forældre mulighed for at sende en mail med deres overvejelser eller oplevelser med YouTube inden mødet.

2. Se med!

Find nogle eksempler på YouTube-klip, I kan se sammen på forældremødet. For nogle forældre er YouTube stadigvæk et relativt ukendt fænomen, da børnene ofte sidder med små skærme eller bag lukkede døre på deres værelser, når de ser YouTube. I kan finde nogle eksempler på det, der er populært blandt børnene lige nu. Brug også mødet til at vise, hvordan YouTube kan bruges i en læringsmæssig sammenhæng. Spørg lærerne, om de vil fortælle om, hvordan videoer på YouTube kan bruges i skolen og til at forberede eleverne hjemmefra. Det kan fx være til sprogundervisning, hvor der er målrettede YouTube-videoer. Se et eksempel på en YouTube-video, der støtter op om faglige mål.

3. Tal om skolens grundlæggende værdier

Hvordan spiller børnenes brug af YouTube sammen med skolens trivsels- og antimobbepolitik? Kan skolens retningslinjer og værdier omkring sprogbrug og venskaber være med til at guide forældrene til nogle YouTube-retningslinjer for klassen? Hvis skolen har et princip om, at eleverne skal holde en god tone, hvordan falder det så i tråd med det, børnene ser på YouTube? Mange YouTubere har ikke børn som målgruppe, alligevel ser et stort antal børn med. Fx har de to populære YouTubere Johnni Gade og Fie Laursen fået et stort publikum til deres gensidige ’Diss’ – en slags offentlig gøren grin med hinanden. Ordlyden i et af Gades Fie Laursen diss-tracks er fx ”Despacito. Kneppede mig selv med en kæmpe dildo. Gjorde det så hårdt at jeg flækkede i to. Optog det hele på en hjemmevideo”. Med dette diss-track fik Johnni Gade prisen for Årets Virale Hit ved Guldtuben 2017. Få forældrene til at reflektere over, hvordan YouTube kan påvirke sprogbrug og omgangstone.

4. Gå igennem genrerne på YouTube

Ikke mindst ”pranks”, ”diss” og ”challenges”, så forældrene kan støtte deres børn i at sætte klare skel mellem det virtuelle og det fysiske liv og forstå potentielle risici. Fx er en af de mest populære udfordringer på YouTube ”The Cinnamon Challenge”, som går ud på sluge en skefuld kanel i én mundfuld uden at drikke vand. Det kan blandt andet give åndedrætsbesvær.

5. Giv plads til uenighed

Forskellige hjem har forskellige regler for brugen af skærme og sociale medier, og forældrene kan have meget forskellige syn på, hvordan de skal blande sig i børnenes skærmforbrug. Det samme gælder i forhold til, om eller hvornår deres børn må have en profil. YouTube-stjernen Naja Münster var syv år, da hun vandt en Guldtuben-pris – selv om YouTubes officielle retningslinjer siger, man skal være 13 år for at have en profil. Det afgørende er ikke, at alle har de samme regler, så længe forældregruppen får talt sammen og delt refleksioner og overvejelser. Det kan være en god ide at lade forældrene summe sammen to og to over aldersgrænser.

6. Tal om det kommercielle indhold på de populære YouTube-kanaler

På YouTube vises der fx reklamer, før selve videoen går i gang, og på den måde er børnene ikke beskyttet af markedsføringsloven på samme måde, som når de ser traditionelt tv. De store YouTube-stjerner er såkaldte influencers, der ofte indgår i et samarbejde med kommercielle aktører. Det kan fx være Max Factor, der sponsorerer en video for YouTuberen Astrid Olsen, eller Bilka der sponsorerer en af Naja Münsters videoer. Det kan også være mode- eller skønhedsfirmaer, som giver YouTuberne produkter for at få positiv omtale. Tal med forældrene om deres holdninger til reklamer på YouTube, og hvordan de hjælper børnene med at være kritiske over for det kommercielle indhold og de skjulte anbefalinger, de får via YouTube.

7. Forhold jer i fællesskab til risikoen for upassende indhold

Måske kan en af kontaktforældrene sætte sig ekstra godt ind i, hvordan man som forælder kan opsætte et filter, der sorterer stødende indhold fra. YouTube-filtrene kan dog være en falsk sikkerhed, fordi de ikke er en garanti for, at upassende indhold sorteres fra. Råd forældrene til at lave en aftale med deres børn om altid at komme til dem, hvis de ser eller oplever noget ubehageligt. Forklar forældrene, hvordan de sammen med barnet kan lave playlister over indhold. Diskutér også gerne, hvad der er alderssvarende indhold, og hvad der ikke er.

Udgivet: marts 2019