5 tips fra Skole og Forældre:

Sådan kan kontakt- og trivselsforældre hjælpe klassen, mens skolen er lukket

De fleste skoleelever har været væk fra skolen længe efterhånden og mange kommer heller ikke tilbage det næste stykke tid. Hvilken betydning har det for trivslen i dit barns klasse? Hvad oplever forældrene af udfordringer derhjemme? Det kan I som kontakt- eller trivselsforældre være med til at sætte fokus på.
Her får I fem tips til, hvad I kan gøre for at styrke trivslen og sammenholdet i klassen, selvom skolen er lukket.

TEKST: ULLA HINGE THOMSEN OG MAJ CARBONI
FOTO: ISTOCK

1. Hold et forældremøde online

I de fleste klasser er det lang tid siden, at forældrene har været samlet til forældremøder og sociale arrangementer, ligesom man ikke får hilst på hinanden, når man henter og bringer på skolen. Som kontakt- eller trivselsforældre kan I overveje at tage initiativ til et forældremøde online på fx Zoom eller Teams, hvor I kan få talt sammen om, hvad der rør sig blandt eleverne og hvordan det går derhjemme. Gør det gerne i samarbejde med lærerne, så I forældre også kan høre om deres oplevelser og fortælle om dem om jeres erfaringer.

En dagsorden kunne fx se sådan ud:

1. Lærernes vinkel: Hvordan oplever læreren/lærerne, at det går med undervisningen og trivslen i klassen? Er der noget, som forældrene skal være opmærksomme på?

2. Forældrenes erfaringer med undervisningen: Hvordan oplever forældrene, at det går med fjernundervisningen og skolearbejdet derhjemme? Er der for meget, for lidt og er niveauet passende? Hvad oplever forældrene motiverer deres børn? Og det modsatte? Er der nogle af eleverne, som er til nødundervisning på skolen? Hvad er erfaringerne med det og kunne der være flere elever, der kunne have gavn af dette?
Har forældrene opmærksomhedspunkter eller forslag til lærerne? Har de erfaringer, de vil dele med hinanden?

3. Forældrenes oplevelse af børnenes trivsel: Hvordan oplever forældrene, at det går med børnenes trivsel derhjemme? Er der nogle elever, der er triste, ensomme eller føler sig uden for fællesskabet? Ser alle elever en eller flere venner udenfor skoletiden enten fysisk eller online? Er der behov for indsatser? Vær opmærksom på, at hjemsendte skoleelever, der har problemer med motivation eller trivsel, kan holde kortere udendørs møder i faste trivselsgrupper med op til fire elever og en lærer/underviser/pædagog. Det er et af elementerne i en aftale, som et flertal af Folketingets partier har vedtaget med det formål at afhjælpe nogle af de problemer med faglighed og trivsel, som hjemsendelsen af skoleeleverne skaber.

4. Aftaler og handlinger: Vil I gerne have, at læreren arrangerer møder i trivselsgrupper? Skal I have online legegrupper eller et online fællesarrangement for elever og forældre i klassen? Sørg for at få nogle aftaler på plads i slutningen af mødet, som lærerne, kontaktforældrene eller andre skal gå videre med for at styrke trivslen og fællesskabet i klassen.

TILMELD DIG NYHEDSBREV FOR KONTAKT- OG TRIVSELSFORÆLDRE

2. Meld tilbage til skolebestyrelsen

Når skolebestyrelsen skal lave retningslinjer og føre tilsyn med nødundervisningen er det en stor hjælp for dem at høre, hvordan forældrene oplever det. Kontaktforældrene er bindeleddet mellem forældrene og skolebestyrelsen, så fortæl dem derfor om de pointer og erfaringer, der er kommet frem  på jeres forældremøde eller som I er blevet opmærksomme på på anden vis. Måske har I idéer til nye tiltag, forslag til ændringer eller udfordringer, som skolen skal have fokus på? Fortæl det endelig videre, så det kan komme med på næste skolebestyrelsesmøde.

LÆS OGSÅ: Mangel på sociale arrangementer skader fællesskabet

3. Hjælp alle ind i fællesskabet

Både forskellige undersøgelser og erfaringerne fra Skole og Forældres Forældrerådgivning viser, at nedlukningen af skolerne og manglen på fællesarrangementer går mest ud over trivslen for de børn, der i forvejen føler sig udenfor eller er socialt marginaliseret. Mens nogle børn fortsat ser få venner udenfor skoletiden, er der måske nogle i klassen, der slet ikke har kontakt til klassekammeraterne i fritiden? Måske kan der laves aftaler om at disse elever ses udenfor med en eller to andre fra klassen? Som kontakt- eller trivselsforældre kan I også tage initiativ til at dele eleverne ind i små ”hyggegrupper”, som mødes til en virtuel snak på et socialt medie eller de kan tage et spil sammen. Her kan man fx finde links til forskellige spil, man kan spille sammen online såsom Uno, skak og Yatzi, hvis alle ikke lige er til Mindcraft eller Call of Duty.

4. Lav et fælles arrangement for klassen

Selvom det selvfølgelig ikke er det samme som at mødes fysisk, kan det godt styrke fællesskabet og humøret med et fællesarrangement online eller aktiviteter udenfor. Du kan få inspiration i denne artikel:
7 idéer til arrangementer for klassen under corona

5. Hav en særlig opmærksomhed på udsatte elever

Er der elever i dit barn klasse som du ved er særligt udfordrede eller socialt udsatte? Måske er det netop disse forældre som ikke kommer til et online forældremøde eller et fælles arrangement? Ring eller skriv gerne til dem, hvis I ikke ellers hører fra dem og gør en ekstra indsats for, at netop de kommer med i fællesskabet. Selvfølgelig skal det dog gøres med takt og finfølelse.

KILDE: Skole og Forældre

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT STYRKE FÆLLESSKABET I DIT BARNS KLASSE?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

Opdateret: Februar 2021