Banko! Få hele pladen fuld
Både børn og voksne kan være sammen om at spille banko, og det er sjovt og fornøjeligt. Det er lettere at komme til et arrangement, hvor man skal være sammen om en aktivitet. Banko kræver ikke særlige sproglige færdigheder eller særlig viden.
TEKST OG FOTO: FORÆLDREFIDUSER
Et par timer. Brikker, plader og præmier. Og en bod, der sælger vådt og tørt samt banko-plader – så er I godt på vej til at tjene en skilling til klassekassen.
Mange forbinder banko med storrygere, ældre mennesker, halve grise og flæskesteg. Men det kan faktisk også være rigtig hyggeligt, og de fleste børn går op i det med liv og sjæl! Og så træner det tallene på en sjov måde.
Forberedelse: 3 timer til koordinering af lokale, invitation, tilmeldinger, bankoplader, præmier og indkøb.
Varighed: 2 timer en hverdagsaften.
Sted: Fx klasseværelset eller skolens kantine.
Deltagere: Klassens børn og voksne, også gerne søskende.
-
Både børn og voksne kan spille banko, og det er sjovt!
-
Det er lettere at komme til et arrangement, hvor man skal være sammen om en aktivitet.
-
Banko kræver ikke særlige sproglige færdigheder.
Ting I skal bruge
- Præmier
- Banko-plader, dækbrikker, opråbstal fra 1-99
- Pynt
- Indkøb
- Evt. mikroovn til popcorn
- Byttepenge og cigarkasse
- Skilt med varer og priser i boden
- Evt. mikrofon/megafon
Husk at aftale, hvem der er ansvarlig for at huske hvad.
Indkøbsliste til 20 personer
- 4 flasker saft (til 40 l)
- 30 krus til saft eller kaffe/te
- 30 paptallerkener til
snacks - Pynt: balloner og flag
- (3 poser popcorn)
- (4 bakker saltstænger)
- (4 bakker clementiner).
Et alternativ til at købe snacks er, at nogle stykker bager boller, som sælges i boden.”
Praktik omkring bankospil
- Udpeg dem, som tilrettelægger, printer plader, sørger for dækbrikker og råber tal op.
- Undersøg om skolen eller nogle af klassens forældre har et bankespil I må låne. I kan overveje at købe et spil for penge fra klassekassen, så kan spillet også bruges af klassens lærere og I kan genbruge det til det næste banko-arrangement.
- Beslut, om der spilles 1, 2 og 3 rækker og antallet af præmier.
- Beslut en symbolsk pris på en plade, når den sælges fra boden, fx 2 kroner.
Trin for trin planlægning af banko
1. Aftal dato, tidspunkt og sted.
- Meld dato ud til forældrene med det samme, så de kan notere den.
- Find et tidspunkt, hvor flest muligt kan komme.
- Et godt sted: skolens kantine eller hal. Eller et fælleshus. Der skal være plads, borde og stole til alle. Og det skal være nemt at komme derhen.
2. Sørg for tovholdere til de forskellige opgaver.
- Lån af lokaler, nøgler osv.
- Boden (overskuddet går til
klassekassen). - Find nogen, der vil tage kaffe/te med
- Opfordr forældre til at bage boller, der kan sælges i boden
- Sørg for, at der er præmier (via forældrenes arbejdspladser eller lokale butikker eller opfordr familierne til at donere deres aflagte legetøj eller andet brugbart).
3. Aftal praktikken for bankospillet
4. Skriv en indbydende invitation, der deles ud i klassen og sendes via ForældreIntra. Husk at skrive:
- Hvad familierne skal have med (fx kage, kaffe/te, mønter).
- Priser på det, som sælges i boden, inkl. banko-plader.
- Hvis I leder efter sponsorpræmier.
- At børnene kan hentes og bringes, hvis forældrene ikke kan komme.
- Navn, tlf.nr. og e-mail på en kontaktperson.
- Download skabelonen til invitation: Invitation til banko
5. Involvér klasselæreren.
- Inviter med, men respektér, hvis læreren ikke kan deltage.
- Aftal, om læreren skal dele invitationen ud i klassen og samle tilmeldinger ind.
- Hør, om læreren kan arrangere, at børnene laver opråbstal fra 1-99 og en masse dækbrikker. Tjek evt., om skolen har bankoudstyr, I kan låne.
6. Send en venlig reminder ud før tilmeldingsfristen.
7. Gør, hvad I kan for at få alle børn med.
- Ring til de forældre, der ikke har meldt tilbage inden for tidsfristen.
- Tjek med de familier, som har meldt, at de ikke kommer, om barnet kan komme alene.
- Tilbyd at hente og bringe barnet, hvis forældrene er forhindrede.
På selve dagen
8. Initiativgruppen mødes før tid for at gøre klar, stille borde op osv.
9. Når alle er kommet, så byd velkommen, og fortæl, hvad I skal lave.
- Opfordr alle til at sætte sig ved nogle, de kender mindre godt.
10. Hold øje med tiden. Slut af med at sige tak til alle familier for en hyggelig dag og opfordr til, at alle hjælper med at rydde op inden de går.
11. Når boden er talt op, kan I melde ud over ForældreIntra, hvor meget det lykkedes at samle sammen til klassekassen.
LÆS OGSÅ: Film skal da ses… Med hele klassen!
Udgivet: marts 2014