Formanden i Skole og Forældre:

“Har vi indrettet skolen til børnenes bedste, hvis eleverne får skældud?”

TEKST: RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND

De fleste er enige om, at det er skidt, når uro i klassen betyder, at eleverne ikke kan koncentrere sig om undervisningen eller den faglige fordybelse. Så er det ikke ok at ”give en skideballe” indimellem? Nej, det er det ikke, for det modvirker skabelsen af det trygge og stimulerende pædagogiske læringsrum.

En dreng fra 7. klasse blev spurgt, hvordan det ville være, hvis man på hans skole holdt op med at skælde ud: ”Det vil blive en af de bedste skoler i Danmark,” lød svaret.

Det er forældrenes ansvar at opdrage deres børn, men det er svært at fjernstyre dem, så de aldrig forstyrrer i klassen. Det gør måske heller ikke så meget, for børn er ikke fjernstyrede væsner, men mennesker med egen vilje, ønsker og drømme. At de makker ret, uden kritisk at forholde sig til vores regler, påbud, krav og ønsker, er ikke et succeskriterium. For målet er langt større – et samfund hvor alle borgere forholder sig selvstændigt, beslutsomt og kritisk tænkende.

Skole og Forældres vision er en folkeskole, hvor medarbejdere, elever og forældre samarbejder om at danne og uddanne dygtige og livsduelige børn til aktive medborgere i et samfund med frihed og demokrati.

Når 82 procent af lærere og pædagoger kommer til at skælde eleverne ud, bør vi overveje om vi har indrettet vores skoler til børnenes bedste? Ideelt set burde alle i en skole have frihed til at opleve autonomi, kompetence og samhø- righed. Både børn og voksne.

Vi skal derfor revitalisere den pædagogiske praksis som grundlag for folkeskolens virke. Og vi skal gøre det med udgangspunkt i et moderne børnesyn, støtte os til lærernes og pædagogers faglige dømmekraft, under god ledelse og inden for de fælles rammer og værdier på skolen, som udspringer af det lokale samarbejde mellem skole, elever og forældre.

Vi bliver nødt til at tale videre om, hvad vi vil med folkeskolen.

Udgivet: august 2021