Når børn sættes i kasser

7 ud af 10 forældre oplever, at deres barn har fået en bestemt rolle i klassen, viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Her kan du læse, hvad nogle af dem har oplevet.

ILLUSTRATION: ANNE-SOPHIE HELGER

KILDE: Åbne besvarelser fra undersøgelse foretaget i oktober 2019 med besvarelser fra 874 forældre, der har tilmeldt sig Skolebørns nyhedsbrev.

LÆS OGSÅ: Ballademager, nørd eller klassens klovn? Det skader trivsel, faglighed og fællesskab, når børn puttes i kasser, viser ny undersøgelse

LÆS OGSÅ: 9 gode råd: Hver fjerde forældre til børn i folkeskolen har oplevet, at de andre forældre i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle. hvordan undgår vi det?

Hvem propper eleverne i kasser?

%

af forældrene har oplevet, at en eller flere LÆRERE har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.

%

har oplevet, at ANDRE ELEVER i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.

%

har oplevet, at ANDRE FORÆLDRE i klassen har været med til at fastlåse deres barn i en bestemt rolle.

LÆS OGSÅ: Rollen som dygtig kan få negative konsekvenser. Læs hvordan det gik med to elever.

Hvilken betydning oplever forældrene, at fastlåste roller har for deres barn?

%

mener, at det har en negativ betydning for deres barns TRIVSEL.

%

mener, at det har en negativ betydning for deres barns FAGLIGE UDVIKLING.

LÆS OGSÅ: Troen på, at “jeg er nogen” og “jeg kan blive til noget”. Det kan vi alle hjælpe børnene med, skriver Skole og Forældres formand, Rasmus Edelberg.

LÆS OGSÅ: Ny klasse hvert halve sætter eleverne fri af faste roller og styrker fællesskabet

LÆS OGSÅ: Læreres brug af dygtige elever: “Det er klart, at det kan overdrives”

Kilde: Undersøgelse foretaget i oktober 2019 blandt tilmeldte til Skolebørns nyhedsbev med besvarelser fra 874 forældre til børn i folkeskolen

Udgivet december 2019