Tema: Uro

Formand i Skole og Forældre:

Vi voksne skal tage ansvar for, at alle børn har kammerater i skolen

Måske er det skolens vigtigste opgave, at
alle børn oplever at have gode kammerater og føler sig som en del af et trygt fællesskab, mener formand i Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.

TEKST: RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND, SKOLE OG FORÆLDRE
FOTO: LARS BERTELSEN

Som forældre ved vi, hvor vigtigt det er for vores børn at have en ven. Gode venner i skolen er altafgørende for, at vores børn går glade i skole. Og kommer glade hjem.

Mange af os har nok også prøvet, hvor ødelæggende det kan være for et barn ikke at have nogle gode kammerater at komme over til i skolen. Eller endnu værre: Slet ikke at have nogen venner. Det brænder i hjertet at
have et barn, der føler sig ensom og uden for fællesskabet. Vi kan se, hvordan det ikke kun går ud over deres trivsel, men også deres motivation for at gå i skole og muligheden for at koncentrere sig om det faglige.

Vi voksne ved, at det kan have store konsekvenser for et barns fremtid at føle sig uden for – det kan få betydning for mulighederne for at tage en uddannelse og give psykiske mén og udfordringer langt ind i voksenlivet.
Det kan vi også se i dette tema, hvor fire unge mennesker modigt fortæller, hvilken betydning det har haft for dem at stå uden for fællesskabet i folkeskolen. Når vi nu ved, hvor vigtige venskaber og fællesskaber er for børn og unge menneskers trivsel og faglige udvikling, bør det også være højt prioriteret i skolen.

Måske er det faktisk skolens allervigtigste opgave, at alle børn oplever at have gode kammerater og føler sig som en del af et trygt fællesskab. Det kan I i landets skolebestyrelser være med til at sætte fokus på og føre tilsyn med. Skolerne bliver nødt til at tage det ansvar på sig.

Når det er sagt, har vi forældre også et ansvar for at bidrage til et trygt og inkluderende fællesskab i vores børns klasser. Vi husker som regel at gøre, hvad vi kan for at styrke vores egne børns venskaber. Vi inviterer til legeaftaler og hyggeaftener og spiser pizza med de
andre forældre i parken ved skoleårets afslutning. Men husker vi også at gøre noget for de børn i klassen, som ikke har venner? Inviterer vi også de børn med hjem, der er lidt uden for? Sørger vi for at tale med de forældre til arrangementerne, der sidder lidt for sig selv? Eller taler vi kun med dem, vi kender godt i forvejen?

Børnene spejler sig i os, så vi skal være gode rollemodeller. Vi forældre skal måske have lidt mindre fokus
på vores eget barn og lidt mere fokus på, at alle børn er en del af fællesskabet i klassen. Det styrker også vores
eget barns trivsel, for vi ved, at et fællesskab kun er rigtig godt, når alle er med.

Hvad vi forældre konkret kan gøre og, hvad der er vigtigt at være opmærksom på, når vi inviterer til legeaftaler, legegrupper og arrangerer sociale aktiviteter for klassen, kan du læse meget mere om i Skolebørns tema om venskaber.

Udgivet: Februar 2024