![Film skal da ses…med hele klassen](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2020/03/Skærmbillede-2020-03-23-kl.-13.37.51-150x150.png)
![](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2019/01/A-FINAL.jpg)
Folkeskolen er noget af det mest kriminalpræventive vi har
Hvis børn trives i fællesskaber, så vil det mindske risikoen for alvorlig og hyppig kriminalitet og øge sandsynligheden for, at unge afholder sig fra tyveri, hærværk og vold.
![Store børn skal også hjælpes til gode fællesskaber](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/02/Store-boern-faellesskaber-1080x675.jpg)
Store børn skal også hjælpes til gode fællesskaber
Trivslen falder op gennem skolelivet og er lavest i udskolingen. Årsagen skal findes i de unges fællesskaber. Fra at have fået hjælp i de mindre klasser, er de store børn overladt til sig selv. Men også udskolingselever har brug for voksnes hjælp til at trives socialt.
![Skal forældrene (stadig) blande sig i elevernes fællesskaber i udskolingen?](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/04/IMG_6730-1080x675.jpg)
Skal forældrene (stadig) blande sig i elevernes fællesskaber i udskolingen?
Mens forældrene i indskolingen i høj grad engagerer sig i at styrke fællesskabet i klassen med legegrupper, legeaftaler og fælles aktiviteter efter skoletid, ser det anderledes ud med forældrenes involvering i udskolingen. Det oplever mange forældre i hvert fald ifølge Skole og Forældres undersøgelse fra januar 2024.
![Sådan kan du fremme fællesskabet i dit barns klasse](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/02/Stine_Heilmann_Photography_Anne-Soegaard_childrens_-terapeaut-1080x675.jpg)
Sådan kan du fremme fællesskabet i dit barns klasse
ALLE BØRN SKAL HAVE EN VEN. PUNKTUM! Og det er de voksnes ansvar. Også forældrenes. Det går nemlig udover hele klassens trivsel, hvis nogen er udenfor.
![7 ting du kan gøre for at styrke trivslen i klassen](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2020/03/Glade-drenge-1080x675.jpg)
7 ting du kan gøre for at styrke trivslen i klassen
8 ud af 10 forældre oplever, at de kan være med til at styrke trivslen i klassen, viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Vi har spurgt forældrene, hvordan vi forældre kan gøre vores til at skabe en god klasse med glade elever og forebygge mobning.
![5 forældre-tiltag, der kan styrke fællesskabet i klassen](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2022/04/Boern-paa-boldbane-foto-Maj-Carboni.jpg)
5 forældre-tiltag, der kan styrke fællesskabet i klassen
Som forælder spiller du en vigtig rolle i forhold til sammenholdet i dit barns klasse. Her er 5 bud på, hvordan I som forældre kan bakke op om fællesskabet og trivslen.
![5 grunde til at du skal engagere dig i klassefællesskabet](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2020/03/viggatorp_20150620_01342-2.jpg)
5 grunde til at du skal engagere dig i klassefællesskabet
Det kan være svært at få tid og overskud til at deltage i klassearrangementer, men det er en investering, der giver gode gevinster for både dig og dit barn. Se hvilke.
![Styrede aktiviteter i frikvartererne styrker fællesskabet](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/04/4-1080x675.jpg)
Styrede aktiviteter i frikvartererne styrker fællesskabet
På Højdevangens Skole har man fokus på at facilitere gode fællesskaber for eleverne i udskolingen. Derfor prioriterer skolen voksenstyrede aktiviteter i frikvartererne, der er arrangeret af pædagogerne i udskolingen.
![”Et godt fællesskab gør det nemmere at komme ud af sengen om morgenen”](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/04/7-1080x675.jpg)
”Et godt fællesskab gør det nemmere at komme ud af sengen om morgenen”
Hvis fællesskabet skal være for alle, skal de voksne sørge for, at ryste eleverne sammen på tværs af hele årgangen, fortæller elever fra 7. årgang på Højdevangens Skole.
![Unge drikker for at være en del af fællesskabet og overser konsekvenserne](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/05/COLOURBOX59990851-1080x675.jpg)
Unge drikker for at være en del af fællesskabet og overser konsekvenserne
Hvis man vil ændre på, at danske unge slingrer berusede rundt på gader og stræder i weekenden, må man forstå hvorfor de drikker. Sociolog, Jakob Demant, har talt med de unge og kigget dybt i statistikkerne for at finde ud af, hvorfor unge drages mod alkohol som insekter mod lys uden at ænse farerne. Og så har han en opsang til forældrene.
![Teaterprojekt styrker fællesskabet for 8.klasser i Esbjerg](https://skoleborn.dk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_6787-1080x675.jpg)
Teaterprojekt styrker fællesskabet for 8.klasser i Esbjerg
Når eleverne arbejder med teater, lærer de noget, der er vigtigere end at blive bedre til at regne og stave: At tro på sig selv og være en del af et fællesskab. Det oplever to lærere, der har haft deres klasser med til C:NTACT’s projekt for 8. klasserne på Urbanskolen i Esbjerg.