Fællesskab om mad kan vise børn, at vi alle kommer med noget unikt
Anne Zenon har skrevet en ungdomsroman, der er en hyldest til ’Babettes Gæstebud’ og handler om, hvordan fordomme kan fordufte, når man lærer andre mennesker at kende.
Tal med børnene, når mor eller far rammes af kræft
Psykolog og forfatter Kirstine Monefeldt Lindgaard har på egen krop oplevet, hvor handlingslammet man kan blive, når man får en kræftdiagnose. Her deler hun sine erfaringer i håb om, at de kan hjælpe andre. når der skal tages svære samtaler med børnene.
Sådan kan du håndtere mavesmerter hos skolebørn
Mange børn oplever at have ondt i maven så ofte, at det går ud over deres skolegang. Manglende viden hos de voksne kan risikere at forværre smerterne. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på, når du skal hjælpe et barn med ondt i maven.
Er dit barn højt begavet?
Lærer dit barn lynhurtigt? Har det dybe interesser uden for skolen? Leger det ofte med ældre eller yngre børn? Så er det måske højt begavet og har brug for nogle andre behov i skolen. Læs mere om det her.
Er dit barn ordblind?
Hvis dit barn har svært ved at læse og stave, kan det skyldes ordblindhed. Jo før, det opdages, desto bedre. Læs her, hvad det vil sige at være ordblind og hvilken hjælp, der er mulig at få.
Gode børnefællesskaber forebygger vold og mobning – det gør sanktioner ikke
Gode børnefælles skaber forebygger vold og mobning – det gør sanktioner ikke. Når skoler tyr til sanktioner for at løse vold
og konflikter mellem børn, gør det mere skade end gavn, lyder det enstemmigt fra tre eksperter. De argumenterer for, at pædagogikken skal i front, mens straf og retfærdighedssans må træde i baggrunden, hvis vi skal hjælpe de involverede børn tilbage på sporet.
7 råd til skolen fra forskningen om vold og mobning: Hvad virker? Og hvad virker ikke?
Få de 7 bedste råd fra den aktuelle forskning, der sætter spot på mobning og krænkelser og forklarer, hvorfor sanktioner ikke virker. Læs om metoden genoprettede praksis, der er en relativ ny metode herhjemme, men erfaringer fra udlandet peger på at det kan biddrage til at styrke elevernes faglige og personlige udvikling.
Hvilke muligheder for sanktioner mod elever har skolen?
Læs mere om, hvad skolen og skolebestyrelsen kan gøre, når de skal sanktionere en elev, der ikke overholder skolens ordensregler. I artiklen kan du læse om de regler og beføljelser som skolen råder over i forbindelse med sanktioner.
Forældre: Skolers konflikthåndtering halter
49 procent af forældrene har oplevet, at deres barn i løbet af det sidste år har været udsat for udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd fra en anden elev i skolen, viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældre. Læs hvorfor over halvdelen af dem ikke oplever, at skolens konflikthåndtering virker i artiklen.
Forældre: Det har vores børn været udsat for i skolen
I en ny undersøgelse blandt skoleforældre, angiver 45 % at deres børn er blevet udsat for udadreagerende adfærd, mens 30 % af børnene har oplevet grænseoverskridende adfærd. Bliv klogere på tallene og læs de konkrete eksempler her.
Forældre om konflikthåndtering på deres barns skole: Dette virker – og dette virker ikke
Ny undersøgelse foretaget af Skole og Forældre blandt forældre til børn i folkeskolen, viser hvornår skolernes konflikthåndtering virker og ikke virker. Få indblik i tallene og forældrenes egne oplevelser her.