Vælg side

En idé til bedsteforældrene:’Bedstefarskole’ giver kvalitetstid med børnebørnene 

Hvordan kan familien gøre bedre brug af bedsteforældrene og bedsteforældre få nogle gode stunder med børnebørnene? Det spørgsmål stillede bedstefar til 7 børnebørn i skolealderen, Hans Henrik Holm, sig selv og kom med sit eget bud på svaret: ”Bedstefarskolen”. En time om ugen har han og børnebørnene leget politikere og dommere og talt om guder og retfærdighed. Både bedstefar og børnebørn har nydt tiden sammen, men det har også givet gode snakke over middagsbordet hjemme hos mor og far. Og måske har børnene lært noget, de ellers ikke ville have lært.

Tekst og foto: Hans Henrik Holm, bedstefar

For ti år siden startede jeg som bedstefar en ”skole”. Det var ikke en stor fin plan fra min side, men begyndte egentlig lidt ved et tilfælde. Den første søndag i hver måned havde vi familiemiddag: forældre, børn og bedsteforældre sammen om et måltid og lidt snak. Det er nok med variation noget mange familier gør. Og det er hyggeligt, støjende og ofte lidt kaotisk.

Efter sådan en søndag middag, hvor alle havde været samlet i bedstefar og bedstemors hus, sad jeg træt tilbage i stolen. Lidt frustreret over, at det hele gik op i mad og det praktiske. Kunne vi finde på en måde at engagere de små børnebørn? Hvad nu hvis man kunne lokke børnebørnene ind i et andet rum og have dem lidt i fred og ro? Næste søndag havde jeg sat et par stole op på mit hjemmekontor, og havde fundet et par hæfter i tilbudskassen i Rema.

De to børnebørn på 5 år så meget frem til at komme i skole og synes det var sejt, at de kunne komme i ”Bedstefarskole”. Og så var vi i gang. I starten var det mest opgavehæfter vi arbejdede med, men snart fik jeg lyst til at tage nogle andre emner op. Jeg fik også lyst til at fortælle dem nogle historier. Både om store helte og om spændende oplevelser.

Der hvor vi bor har alle gaderne nordiske gudenavne. Odinsvej, Thorsvej, Ydunsvej, Bragesvej. Så vi startede med at høre historierne om de farverige nordiske guder. Thor og hans hammer, Odins og hans ravne, Ydun med æblerne og Brage der talte så smukt. Vi fandt tegninger på nettet, og vi snakkede om hvorfor vores forfædre havde sådan nogle voldsomme guder. Det var sjovt og jeg fik lidt blod på tanden.

For at få det til at fungere i en travl hverdag for forældre, børn og bedsteforældre satte vi det i system. Det blev til tirsdag mellem 17 og 18. Tid nok til at vi kunne have det lidt for os selv og ikke så længe, at vi mistede lysten.

Siden er det gået over stok og sten. Vi har talt om helte som Nelson Mandela, der sad 27 år i fængsel og alligevel kunne tilgive sine vogtere da han endelig kom ud. Vi har talt om respekt, og hvorfor vi skal have respekt for hinanden. For læreren, for forældrene, for lægen. Vi har talt om ulighed og lighed, og om retfærdighed og det modsatte.

Det lyder kompliceret men reglen har været, at det skal være helt simpelt. Retfærdighed har vi gjort konkret ved, at de små har været dommere og bedstefar har været den anklagede. Hvis man stjæler, hvad skal straffen så være? Hvis man snyder i skolen, hvad skal straffen så være? De små 8-9 årige havde klare holdninger til, hvad der var rigtigt og forkert, og hvad der var en passende straf. Bedstefar fik mange og hårde domme fra de unge dommere.

Ofte mundede timen ud i, at vi lavede spørgsmål som de skulle tage med hjem til aftensmaden med forældrene. Hvem har forældrene respekt for, og hvad giver respekt? Kan en vikar i skolen kræve respekt? Og kan man gøre sig fortjent til respekt?

Vi har også prøvet at være aktive borgere. Vi skrev et brev til skolelederen fordi børnene mente, at toiletterne var ulækre. De blev meget positivt overraskede da de fik et svar. Senere stillede et par af dem op til elevrådsvalget.

Fortæl om dine egne interesser

Der er mange og sjove muligheder, og nogen gange går det strålende og andre gange er det pausen og kajkagerne, som de syntes var det bedste ved skolen den uge.

Når man har fået rammerne på plads: Tidspunkt og ”skole” sted så kan man komme et utal af emner i rammerne. Det er det fine ved ideen.

Hvis bedstefar er god til blomster eller fugle eller træarbejde eller gåture, så duer det lige så godt. Det bestemmer man selv og min erfaring var, at ideerne kom efterhånden. Man kan snakke om nyhederne. Man kan gå tur i lokalområdet eller spille spil. Rammen gør, at det får en anden status og tiltrækning.

Prøv det!

VIL DU HAVE GRATIS ARTIKLER OM FOLKESKOLEN OG FORÆLDRE?
TILMELD DIG SKOLEBØRNS NYHEDSBREV
Klik her

Min faste struktur på timerne så sådan her ud:

  1. Ankomst:
    ”Hilse på” øvelse.
  2. Falde-til-ro-periode:
    Hvor de arbejder med opgaveark. Det må gerne være traditionelle skoleopgaver, der passer til deres niveau. F.eks. små matematikopgaver. Eller tegneopgaver, eller små ordtræningsopgaver eller små ”find fem fejl” opgaver. Ca. 10 min.
  3. Præsentation af tema med illustrationer og spænding indbygget.
    Målet her er at få dem til at engagere sig i temaet. 15 min.
  4. Kage og saftevand:
    Helst fysisk et andet sted i huset eller lejligheden så man får markeret, at det er pause. Måske læser bedstefar en historie eller et eventyr. 10 -15 min.
  5. Aktiviteter, der knytter sig til dagens tema:
    Det kan være rollespil, som de altid går meget op i. Det kan være en opgave, der skal løses. Det kan være noget, de skal forberede til at præsentere for deres forældre, når de kommer hjem. Der er lige så mange muligheder, som der er timer i døgnet.
  6. Afslutning:
    En slags opsummering med henblik på, at de skal kunne fortælle deres forældre, hvad de har lavet i dag. Vi har talt om……. Spørgsmål til forældrene. Hvad mener I om …? 5-10 min.

Total varighed: 60- 80 minutter afhængig af emne og praktiske begrænsninger.

Eksempel på tema: Valg

Når der er valg, kan man snakke med dem om, hvad de forskellige kandidater vil.  De kan vælge én ud, som man så skriver til og se, om der kommer svar Det gør der typisk. Om ikke andet så kommer der et standardsvar, men selv det er godt, fordi det giver dem en oplevelse af at blive tage alvorligt.

Ved et tidligere valg fik de til opgave at skrive til en folketingskandidat om deres ønsker om, at skatten skulle sættes ned. De mente, at ca. 50 kr. ville være passende. De mente også, at der skulle være flere lærere i deres folkeskole. Da de fik et svar, var de meget imponerede over, at nogen havde taget dem alvorligt. Desværre fik de at vide at skattelettelsen ikke kunne blive til noget, hvis de også ville have flere lærere. Den tygger de på endnu.

Bedstefar med bog

Hans Henrik Holm, har 17 års erfaring som bedstefar og er pensionist. Han har fire børn og syv børnebørn i skolealderen.

Bogen ”Tag dine børnebørn i skole” er skrevet for at videregive ideer og erfaringer, men er ikke nogen opskrift. Den er ment som en inspiration for forældre og bedsteforældre.
Den er på 110 sider, med eksempler på både succeser og det modsatte.
Fås på biblioteket eller ved forlaget Mellemgaard eller via Saxo dk. Både som bog og som e-bog.

Udgivet: maj 2021

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.