Vælg Side

Et godt skole-hjem-samarbejde er afgørende

Børn i kriser kan få fysiske og psykiske mén, hvis ikke barnet mødes af voksne, der kan gribe deres sorg. Når skolen og familien samarbejder, bliver det lettere for barnet at bære sorgen. Det har Elizabeth Gray haft gode erfaringer med i sine 12 år som lærer i folkeskolen. Hun opfordrer de voksne til at bryde tabuet omkring sorg.

TEKST: ANNE ZENON 
ILLUSTRATION: ELIZABETH GRAY 

”Sorg og børn skal man tage meget alvorligt. Det kan udløse kompleks sorg med fysiske og psykiske mén, hvis ikke barnet lærer at bære sin sorg. Børn tænker lige så meget over familiens sorg som voksne, så vi må tage deres sorg alvorligt,” siger skolelærer Elizabeth Gray, der på baggrund af sine erfaringer med børn og sorg, har skrevet en samtalebog til børn omkring sorg: Da Sorg blev min ven. 

Hun oplever, at vi den dag i dag stadig har et tabu omkring død og sorg.  

”På skolen sætter man flaget på halvt, når mor eller far dør og bagefter er der et gabende hul,” siger hun med en opfordring til at være mindre berøringsangst, når børn mister.

De voksne har ansvaret

Det er de voksne, der har ansvar for at tage sig af et barns sorg, så derfor er det vigtigt, at familien og personalet i skolen har en god dialog og samarbejder om det.  

Når man skal overtage en ny flok børn i en ny klasse, er det essentiel viden, hvis et af de børn har mistet,” siger Elizabeth Gray. Da hun selv på et tidspunkt overtog en 2. klasse, vidste hun ikke, at der var en af eleverne, der havde mistet sin far få år tidligere. Heldigvis skrev moren og spurgte om Elizabeth var blevet informeret. Det var hun ikke.  

Herfra starter en rigtig fin historie om et tæt skole hjem-samarbejde, som hjalp drengen igennem indskolingen ved at få italesat sin sorg.

En lille indsats gør en stor forskel

Moren Lene var meget bevidst om, at hendes søn skulle mødes i sorgen. Skolen og hjemmet kunne derfor med det samme begynde et skole-hjem-samarbejde omkring drengen og hans behov. Drengen var tilknyttet et sorgforløb gennem kommunen, og Lene gjorde fx Elizabeth opmærksom på særlige datoer, som havde betydning for drengen og hans afdøde far: Fødselsdage, mærkedage og jul. Ved ændringer i drengens adfærd skrev Elizabeth og Lene sammen og aftalte, hvilken indsats, der kunne gavne drengen.

”Det var ikke store indsatser, men vigtigheden af at have fokus og være klar til reaktioner gjorde, at vi i et samarbejde kunne vise drengen, at vi kunne magte situationen og vi kunne magte ham. Det giver tryghed og det giver plads for barnet til at sørge, mindes, længes og savne på en god og naturlig måde i en sund sorgproces,” fortæller Elizabeth.

Et eksempel på en indsats var, at Elizabeth holdt om drengen, hvis han havde slået sig og bekræftede ham i, at det gjorde ondt, men han skulle lære, at ømme sig uden at gå i panik og løbe væk for at gemme sig fra smerten. I de få efterfølgende episoder gentog Elizabeth aftalen med moren og drengen faldt hurtigt til ro og indså, at man godt kunne slå sig uden, at alt går i stå. Hurtigt kunne drengen lege alene og slå sig uden støtte.

Råd: Tal sammen

Elizabeth Gray anbefaler, at det pædagogiske personale taler direkte med familien, hvis de har overskud til det. Ring, skriv mails og stil spørgsmål.

”Familien i sorg er glade for den hjælp de kan få i en krise og efterfølgende sorg. Hvis familien har tabulagt sorgen eller er hårdt ramt, skal man møde familien lige der, hvor der er behov for det. Sorg er en abstrakt størrelse og kan være meget privat, men det er vigtigt, at skolen og hjemmet har de samme rammer omkring kommunikationen og situationen – og især har de samme informationer, så barnet er trygt,” siger hun. Man kan miste på mange måder, understreger Elizabeth Gray.  

Sorg kan opstå af flere grunde

Skolen skal være opmærksom på, at et barns sorg kan komme af forskellige årsager. Det kan være et pludseligt dødsfald, som kan indebære et traume eller det kan være en forventet død, hvor der kan opstå ensomhed og ventesorg. Ventesorg er den sorg, der rammer inden dødsfaldet, hvis man har en alvorligt syg i familien. Der kan også være sorg af andre årsager end død – fx ved skilsmisser (især ved ”bøvlede” brud), adskillelse (fx hvis en af forældrene flytter til et andet land), fængselsophold eller forældre med udfordringer som eksempelvis PTSD. 

”Hvis der ikke er støtte at hente, er der en betydelig risiko for, at sorgprocessen kompliceres, med følelser af ensomhed, vrede og mistrivsel. I sidste ende kan det føre til en længerevarende og generel mistrivsel, med udvikling af sorgproblemer, der kan komme til udtryk i både psykiske og fysiske sygdomme,” siger Elizabeth Gray. 

3 gode råd fra Elizabeth om børn i sorg

  1. Tal med barnet om sygdommen, situationen eller dødsfaldet (tegn med barnet eller lad barnet tegne). Spørg hellere en gang for meget end 1 gang for lidt.
  2. Hjælp barnet med at fortælle om situationen derhjemme til klassekammerater og venner.
  3. Sørg for at have et godt samarbejde mellem skole og hjem. Forældre vil som udgangspunkt gerne støttes, have hjælp, lyttes til, tages i samråd, ses, høres og mærke, at vi er der – også i de svære situationer.

Få flere gode råd og hjælp hos Det Nationale Sorgcenter

Skolens sorg- og krisehandleplan

Enhver skole bør have klare handleplaner for, hvordan krisesituationer blandt børn og personale håndteres. Skolebestyrelsen kan vedtage principper for sorg- og krisehåndtering og føre tilsyn med det.

Se mere om, hvordan skolebestyrelsen kan arbejde med en sorg- og krisehandleplan og eksempler på, hvordan en sådan plan kan se ud.

Kræftens Bekæmpelse har også materialer, der kan hjælpe skoler med at lave en handlingsplan.

På baggrund af Elizabeth Grays erfaringer har hun skrevet en samtalebog til børn omkring sorg: Da Sorg blev min ven. Bogen er skrevet til primært til børn. Det anbefales, at man første gange læser den sammen med en voksen, der skal have den svære samtale med børn. Desværre vil alle før eller siden møde sorg. Dette er en fortælling om en lille dreng, som blev venner med Sorg.

Denne fortælling vil forhåbentligt hjælpe med at bære sorgen på en god måde og gøre sorgen lidt lettere. Sorg viser sig i alle former og størrelser. Sorg kan ramme som et hammerslag og den kan fylde hele din krop. Den kan også hjælpe dig til at forstå glæde og sorg. Alle mennesker skal finde deres egen måde, at leve med sorgen, når den kommer,” siger Elizabeth Gray.

Udgivet: maj 2022

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.