Vælg side

Tag dit barn med på oplevelse i naturen

Nyd sommeren ved at tage dit barn med ud på eventyr i den danske natur. Naturvejledere fra Naturvejledning Danmark har udarbejdet et lille katalog med 10 idéer til forældre, som gerne vil lave lærerige og sjove aktiviteter i naturen med børnene.

TEKST: METHA LOUMANN OG NATURVEJLEDERE I DANMARK
FOTO: NANNA KREUTZMANN

1. Find dyrespor

At gå på jagt efter dyrespor er en sjov aktivitet! Det behøver ikke være fodspor, det kan også være ekskrementer, ædespor og bosteder.

Men går I på jagt efter fodspor, så kan I ofte finde fine aftryk på mudrede stier. Et af de potespor, vi finder særlig tit, er hundespor, og det er nemt for børnene at finde ud af, hvordan man ser forskel på, om det er en hund, kat eller ræv, der er gået forbi. Tag gerne tegningen herunder med på turen.

Fuglespor finder vi også tit, og så kan I gætte på hvilken fugl, det mon er? Er sporene store, små? Kunne det være en rovfugl, eller måske en solsort på jagt efter regnorme? Er det en fugl med svømmehud, måske en and?

I behøver ikke tage langt væk for at finde dyrespor, bare gå en tur i haven eller parken, så skal I nok finde spor! Tag gerne en kurv eller pose med, så kan I samle kogler, agern eller andre ting, I finder.

Kilde: Anne Merete Rask, naturvejleder ved Fiskebæk Naturskole og ejer af virksomheden ”Naturkurven” www.naturkurven.dk

2. Gå på fugletur i byen eller baghaven

Gør som ornitologerne og tag på fugletur. Øv dig i at kigge på fuglene, tage noter og lave skitser. Det hjælper både på hukommelsen og gør dig bedre til at observere.

Byen er hjemsted for mere end 40 forskellige fuglearter og da byens fugle er vant til mennesker og ofte lader os komme helt tæt på, er der gode chancer for at lære fuglearterne bedre at kende.

Statens Naturhistoriske Museum har udviklet billedguiden FUGLE I BYEN, der gør det nemt at komme i gang som fuglekigger i byen. Her finder du 25 af de mest almindelige fuglearter i byen, klar til print både som fugleplanche m/u afkrydsning og en bladreguide med store illustrationer. Du finder også en lærervejledning der giver en kort introduktion til fuglekigning og tips til tegning.

Kilde: Mia Lindegaard Pedersen, naturvejleder på Statens Naturhistoriske Museum

Jens Overgaard Christensen

3. Hold haletudser

At følge forvandlingen fra æg til frø eller skrubtudse er en stor oplevelse for både store og små. I perioden sidst i marts til midt i april er der gode muligheder for at indsamle æg langs kanten i søer, vandhuller og afvandingskanaler.

Æg fra frøer og tudser vil typisk kunne findes på lavt vand i søen, hvor solen varmer mest. Frøen lægger sine æg i store plamager, hvor æggene er klumpet sammen. I hver klump kan der være mellem 500 – 6000 æg. Ca. 10-12 dage efter æggene er lagt i vandkanten, er de blevet til haletudser.

Alle frøer og tudser er fredede i Danmark. De voksne dyr må ikke indsamles, forstyrres eller slås ihjel, men i begrænset omfang, er det tilladt at indsamle æg fra skrubtudse, butsnudet frø og grøn frø til studiebrug.

Læs her, hvordan I gør: Naturekspeditionen

Kilde: Karin Winther, naturvejleder i Vesthimmerlands Kommune

4. Fingernem snitteaktivitet – snit en mus og leg “fang musen”.

Musen er et supernemt begynderprojekt: Find en fingertyk pind på min. 30 cm. Længden gør, at pinden er nemmere at holde på. Snit den spids i den ene ende som snude. Sav musen af i en tilpas længde, tegn øjne og snude på musen og skru en øsken (eller bank et lille søm) i enden og bind en snor i som hale.  

Museleg

Når alle har snittet en mus og sat en hale på, lægges musene med snuderne mod hinanden på en huggeblok el.lign. Musefangeren har en gryde eller spand og skal forsøge at fange musene inden museholderne får rykket den væk i halen – en supersjov reaktionsleg, der er endnu bedre fordi ungerne selv har lavet “redskaberne”.

3 hurtige snitteregler:

  • brug en skarp kniv – en sløv kniv ”smutter” for let
  • snit altid væk fra dig selv
  • læg kniven fra dig, når du ikke snitter

 Flere aktiviteter: her

Kilde: Mette Ósland, selvstændig natur- og kulturformidler Mariagerfjord 

5. Solfanger myrer

Myrerne vil gerne hurtigt i gang efter vinteren. Det kræver, at solen varmer deres bo op. Det kan for nogle have lange udsiger. Derfor sendes en masse myrer ud i solen, lige uden for boet. Her sidder de i tusindvis og slikker sol.

Myrerne kan blive 10-15 grader varmere end deres omgivelser. Når myrerne bagefter kommer ned i boet, vil deres krop afgive varmen, og temperaturen i tuen stiger derfor. Den forhøjede temperatur betyder, at myrernes æg og larver udvikles langt hurtigere.

På en forårsdag med sol kan man derfor være heldig at finde tusindvis af myrer, der sidder helt tæt pakket og slikker sol. Du kan teste deres teknik hjemme. Læg en klat smør på et sort stykke papir og en på et hvidt stykke papir. Sæt begge frem i solen. Hvilken klat smør smelter først? Og hvorfor?

Kilde: Signe Friis Jørgensen, naturvejleder, Kongskilde Naturcenter 

6. Brændenældesuppe

Brændenælden er en af de første planter, som børnene lærer at genkende. Dog ikke for dens positive egenskaber, men fordi den bliver frygtet for sine nældehår, der knækker ved berøring, og skyder irriterende stoffer ind i fingre og bare knæ.

Men man kan lære at elske den… dels er den super sund og næringsrig, især i det tidlige forår, når de spæde skud pibler frem, dels er den meget let at genkende på de “brændende” blade og stængler. Hvis den skulle blive forvekslet med en døvnælde (der dog har smukke hvide læbeblomster), så er skaden ikke så stor, da den også kan spises.

Man kan lære at plukke den med de bare næver: man skal nærme sig topskuddet nedefra og op, og så tage hårdt og bestemt fat og brække af.
Alternativt kan man udstyre børnene med en saks til at klippe skuddene af med og en handske til den anden hånd, der så samler de afklippede skud op.

Læs mere her: https://fuglellerfisk.wordpress.com/2017/04/23/braendenaelder/

Her finder du en opskrift på brændenældesuppe: https://www.skoven-i-skolen.dk/content/brændenælde-suppe

Kilde: Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet – flere små forskere i naturen.

7. Find 1 meter

Hvor lang er en meter?
Medbring en snor på 1 meter og sæt fokus på begrebet længde.
Snoren er jeres »metersnor« og kan være en fast bestanddel i rygsækken. I kan først prøve på at gætte, hvor lang en meter er ved at vise det med hænderne. Så kan I prøve at måle hinanden med metersnoren; hvor høje er I? Hvem er højere, hvem er lavere?
Derefter kan børnene gå ud med metersnoren, gerne to og to, det er nemlig nemmest, hvis der er et barn til at holde i hver ende af snoren. Lav evt. knuder i enderne.

I kan forsøge jer med følgende opgaver:

  • find en pind på jorden, som er 1 meter lang.
  • opbyg en meter af flere små pinde.
  • tæl hvor mange fodspor, I sætter på 1 meter.
  • find et lille træ, som er 1 meter højt.
  • mål rundt om et træ, og find en omkreds, der er 1 meter
  • til sammen kan I måle en lang gren i skovbunden, som er flere meter lang. Hvor mange snore skal I bruge?
  • Snoren kan også lægges på jorden, og så kan I prøve at kaste en sten eller en kogle en meter, eller måske flere meter?
  • Det er også sjovt at prøve at spytte en meter.

Læs mere her.

Kilde: Helle Lindahl Harthimmer, naturvejleder og Lenette Schunck, naturvejleder, Krible Krable-projektet – flere små forskere i naturen

8. Ta´ på naturmissioner med Naturfreak

Har du brug for inspiration til spændende og sjove naturaktiviteter, du kan afprøve sammen med dine børn? Så se med, når naturfreaken Christian dagligt præsenterer en ny, spændende og børnevenlig naturmission.

Naturfreak præsenterer en perlerække af naturaktiviteter, der kan bruges som en del af hjemmeundervisningen eller som et naturligt afbræk i løbet af dagen. Der er lagt vægt på, at alle naturaktiviteterne er med til at give børn direkte naturoplevelser og erfaringer med naturen.

Følg Naturfreak på Danmarks Jægerforbunds Facebook, Youtube og Instagram, og bliv en del af dagens seje naturmission – der er dagligt små, naturrelaterede præmier på højkant!

Link til Facebook.

Kilde: Rikke Laustsen, naturvejleder, Danmarks Jægerforbund

9. Pluk blomster og tæl bladene 

En meget enkel, men alligevel fængede opgave for dem, der lige har lært at tælle til 10: Tag en tur ud i den vilde natur og find forskellige blomster og tæl så kronbladene på de forskellige blomster.

Pluk en fin, lille buket med hjem til at pynte på bordet. Men husk at lade rødderne blive i jorden.

Se mere her:  www.skolen-i-skoven.dk

Kilde: Henrik Hansen, naturvejleder

10. Leg og bevægelse i Krible Krable land

Børn kan bruge lang tid på at jage og undersøge Krible Krable-dyr. Ofte kommer børnene løbende hen til en voksen og spørger ”Hvad kan den?” Få inspiration til en række små lege, der tager afsæt i en række, mere eller mindre kendte, Krible Krable-dyr: her.

Tag en dyst med dyrene og se om du er lige så stærk, hurtig og god til at lugte og sanse som de små, fantastiske Krible Krable dyr: her.

Få flere ideer til aktiviteter med Krible Krable dyr på www.kriblekrable.dk

Kilde: Kari Hald, naturvejleder på Krible Krable- projektet – flere små forskere i naturen.”

Udgivet: marts 2020

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.