Vælg side

FOTO: ISTOCK

Podcast om uro i klassen:

Hvordan kan uro i klassen påvirke et barns trivsel og læring? Hvad kan man gøre for at mindske den forstyrrende uro? Og hvilken rolle spiller samarbejdet mellem forældre og skole i denne forbindelse? Det forsøger eksperter at give et bud på i denne udgave af Spørg om skolebørn

Du kan lytte til podcasten her

Eller i din foretrukne podcastafspiller:

Podimo

Apple Podcast

Spotify

Google Podcast

”Der er en gruppe i hans klasse, der har været enormt forstyrrende grundet udadreagerende adfærd. Det kan både være én, der har kastet en stol og væltet et bord. Elever, der ikke kan finde ud af at gå i skole så at sige – at sidde på en stol og modtage undervisning.”

Sådan fortæller en forælder i indledningen til denne udgave af Spørg om skolebørn. Undersøgelser viser, at over halvdelen af forældre til skolebørn oplever, at der er meget forstyrrende støj i undervisningen. Og der er andre undersøgelser der viser, at en tredjedel af eleverne selv mener, at de elever, der skaber støj og uro i klassen, ikke bør være i klassen.

I denne podcast lytter vi til en forælderstemme om uro, og vi ser nærmere på fænomenet uro i klassen:

  • Hvordan kan uro påvirke et barns trivsel og læring?
  • Hvad kan man gøre for at reducere uhensigtsmæssig uro?
  • Hvilken rolle spiller samarbejdet mellem forældre og skole i denne forbindelse?

Hør også, hvordan Lyngby Private Skole arbejder for at sikre et godt læringsmiljø præget af anerkendelse og respekt for hinanden blandt andet for at sikre et godt læringsmiljø.

Læs mere om uro i klassen:

Medvirkende i podcasten:

Jimmy Harder

Jimmy Harder er lektor ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor han underviser og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter i tæt samarbejde med landets folkeskoler. Han har tidligere været skolelærer og afdelingsleder på en folkeskole.

Rikke Alice Bille

Rådgiver og leder af Forældrerådgivningen hos Skole og Forældre. Har tidligere arbejdet med specialundervisning i folkeskolen. Er cand.pæd.pæd., uddannet lærer, master i organisatorisk coaching og læring og læser til psykoterapeut.

Rikke Alice Bille
Rikke Alice Bille

Andy Højholdt

Studievært

Studievært i Spørg om Skolebørn. Er til daglig ansat ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Dér står han blandt andet bag podcasten Spørgetimen, og så han er forfatter til en række bøger målrettet lærere og pædagoger i skolen. Han er uddannet cand.scient.soc. fra Roskilde Universitet med en videreuddannelse som analytisk journalist.

SØGER DU RÅDGIVNING OMKRING ET GODT LÆRINGSMILJØ?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

‘Spørg om skolebørn’ er en podcast i 12 afsnit. I hvert afsnit møder vi en forælder, der har oplevet udfordringer med sit barns skolegang.

Temaerne er udvalgt på baggrund af de spørgsmål, som forældre typisk ringer til Skole og Forældres forældrerådgivning om. Forældrenes oplevelser bliver diskuteret af en ekspert på området og lederen af Forældrerådgivningen.

Podcasten er produceret af Københavns Professionshøjskole og Skole og Forældre med støtte fra Trygfonden.

Idé og konceptudvikling: Andy Højholdt og Søren Prehn Jensen. Optagelse og redigering: Søren Prehn Jensen, Podcast Team, Aarhus.

 

Lyt til alle afsnit af podcasten Spørg om skolebørn:

Angst

Skilsmisse

Diagnose

Samarbejde

Kommunikation

Uro

Læsning

Ensomhed

Skolevægring

Præstationspres

Uddannelsesvalg

Ordblindhed

Udgivet: april 2022

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.