Vælg side

Mangel på sociale arrangementer skader fællesskabet

Sundhedsmyndighedernes anbefaling om, at aflyse sociale arrangementer bliver i høj grad efterlevet af både skoler og forældre. Det går dog ud over det sociale fællesskab i klassen, oplever nogle forældre.

TEKST: MAJ CARBONI
FOTO: LARS BERTELSEN

Fødselsdage, fællesspisninger, skovture og klassefester. De arrangementer, der normalt er med til at styrke fællesskabet i klassen, er blevet aflyst på stribe på landets skoler. Det har haft afgørende betydning, mener flere forældre. Hver fjerde skoleforælder oplever, at fællesskabet i klassen i dag er dårligere end det var, før Covid-19 lukkede samfundet ned.
”De manglende sociale aktiviteter gør, at eleverne glider lidt fra hinanden og mister føling med hinanden,” skriver en af forældrene i magasinet Skolebørns undersøgelse fra oktober måned med besvarelser fra 620 folkeskoleforældre.

”Legegrupper er et sindssygt vigtigt redskab for at styrke trivslen for eleverne og trivslen er essentielt for læringen. Derfor er det virkelig forkert, at det nogle steder ikke er tilladt.”

Udsatte elever isoleres mere

Specielt for de elever, der er i udkanten af fællesskabet, kan det være en udfordring, at de voksne ikke arrangerer fælles aktiviteter for eleverne.
”Der er ingen fælles fødselsdage, legegrupper osv. der før gjorde at børnene kom til at lege på kryds og tværs. Det er der nogle børn, der har brug for, for at komme med i et fællesskab,” skriver en mor blandt andet.
Når der opfordres til, at børnene kun ses med få andre børn og holde sig til ”sociale bobler”, er der også børn, der kan havne udenfor.
”Jeg synes, der burde være større opmærksomhed på den isolation og ensomhed, der kan følge med, når nogle elever ikke bliver udvalgt til at være i tæt relation til andre,” skriver en forælder.

Omkring 20 procent af forældrene oplever til gengæld, at det sociale fællesskab i klassen er blevet bedre her i efteråret i forhold til før corona. Nogle fremhæver, at opdeling i mindre hold har styrket båndene blandt eleverne, mens andre fortæller, at eleverne savnede hinanden så meget under nedlukningen, at de i højere grad nyder at være sammen nu.

”Vi mangler de sociale aktiviteter, som vi forældre arrangerer, fordi de betyder så meget for en klasses fællesskab.”

Online forældremøder og banko?

Fællesskabet blandt forældrene har også taget skade af aflysningen af de sociale arrangementer, oplever hver tredje forældre. Kun 10 procent har fundet nye måder at styrke fællesskabet på. Nogle har arrangeret online banko, quizzer i Kahoot og løb med app’en Woop. Børnene selv har været bedre til at finde nye måder at være sammen på. Nogle børn er mere sammen online, hvor de snakker eller spiller, mens andre forældre oplever, at deres børn i højere grad end tidligere leger sammen udenfor, ligesom de gjorde i foråret.

Udgivet: november 2020

Få de nyeste artikler fra Magasinet Skolebørn direkte i din indbakke 4-8 gange om året ved at tilmelde dig herunder. Det er helt gratis. Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.

P.S. Magasinet Skolebørn udgives af Skole og Forældre, landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Dette tilbud gælder kun forældre på vores medlemsskoler. Ved du ikke om din skole er medlem? Skriv bare navnet på din skole, så tjekker vi det løbende. Ville du bare ønske, at din skole var medlem, så du kunne få nyhedsbrevet? Så tip din skolebestyrelse om, at de kan melde sig ind her.